Syfte
Umeågalans pris Årets varumärke tilldelas ett företag eller en organisation som genom en medveten och långsiktig strategi utvecklat ett (eller flera) varumärken som berört och attraherat sin målgrupp. Ambitionen är att priskategorin ska ge insikt om samt uppmärksamma ett varumärkets betydelse för organisationens resultat och utveckling. Varumärkesarbetet ska vara dokumenterat samt väl förankrat i organisationen.
KRITERIER
- Varumärket ska vara etablerat, välkänt och respekterat i sin/sina målgrupper.
- Det finns ett tydligt samband mellan organisationens varumärkesarbete och dess framgång.
- Varumärket ska vara etablerat med en god ekonomisk situation och lagefterlevnad.
Urvalskriterier i juryarbetet
Bland de företag och organisationer som bedöms uppfylla samtliga grundkriterier gör juryn ett urval och de företag och organisationer som placerar sig bland de främsta analyseras ytterligare av juryn enligt nedanstående urvalskriterier. Analysen sker både genom att företagen/organisationen i fråga får skicka in efterfrågad dokumentation samt genom intervjuer.
- Varumärket ska vara tydligt definierat (t ex affärsidé, vision och syfte, värdegrund, positionering, målgrupper, grafiskt manér och tonalitet).
- Varumärket ska vara genuint och varumärkets identitet och värderingar vara väl förankrat i verksamheten och dess varumärkeskommunikation (såväl genom t.ex. grafiska uttryck som beteenden).
- Organisationens varumärkesarbete är långsiktigt och konsekvent. Varumärket främjar relationer med intressenter och bidrar långsiktigt och hållbart till omgivande samhället inom och utanför Umeå.
Juryn utser tre finalister och bland dessa en vinnare utifrån en samlad bedömning och analys av ovanstående kriterier (såväl grund- som urvalskriterier).
Alla Umeågalans finalister och pristagare ska uppfylla de övergripande kriterierna som styrgruppen för Umeågalan fastställt. Läs mer om dem här. Årets varumärke kan inte tilldelas någon av Umeå kommuns verksamheter. Juryns arbete sker under sekretess. Juryns beslut kan ej överklagas.
MEDARRANGÖRER
Marknadsföreningen Umeå och Handelshögskolan vid Umeå universitet.
Jury
Nils Paulson, ordförande – Marknadsföreningen Umeå
Peter Nordenqvist, Marknadsföreningen Umeå
Britta Näsman Fjellborg, Region Västerbotten
Ulrika Leijerholt, Handelshögskolan vid Umeå universitet
Sofia Lundberg, Handelshögskolan vid Umeå universitet
Sophie Wassberg, Norrmejerier
Anna Olofsson, Umeå kommun Näringsliv
Kontakt:
Nils Paulson, juryordförande
Anna Olofsson, Umeå kommun Näringsliv