FINALISTER 2023

Här är finalisterna till Umeågalan 2023. Det är tre finalister i alla priskategorier utom i Umeå kommuns företagspris, där inga finalister utses.

Årets EXPORTFÖRETAG

Algoryx

Motivering: En lokal aktör med spetskompetens och hög specialisering tar en position som ledande aktör inom simulering av många tekniskt avancerade applikationer inom allt från skogsmaskiner till rymdteknologi. Med en växande och ständigt lärande organisation har man, främst på en internationell marknad, vunnit stort förtroende, där ett behov av avancerad simulering finns, där återfinns Algoryx.

Rototilt Group

Motivering: Familjeföretaget med en lång och stark historisk bakgrund, som med prisvinnande innovationer och ergonomiska grepp har marknader över hela världen. I en brant uppåtgående kurva, med långsiktighet och mod, utvecklar företaget egna produkter, ökar sin kapacitet och etablerar sig på fler marknader och segment med en mix av egna säljbolag, importörer och partners. Genom ett tydligt arbetsgivarvarumärke, hållbarhetsstrategi och medarbetarengagemang lockar de tjejer och killar från tidig ålder att bli nyfikna på branschen och företaget som satsar på sin personal och tar samhällsansvar. Rototilt ger positivt avtryck och är en självklar del av Umeåregionens näringsliv.

Sartorius Stedim Data Analytics

Motivering: Företaget uppvisar en stark tillväxt på en växande global marknad för mjukvaror inom hälsa och välbefinnande och lockar såväl lokala som globala talanger till vår stad och är en lysande stjärna på mjukvaruhimlen. Man integrerar mångfald i sin utvecklingsprocess för att lyckas på den globala marknaden och exporterar närmare 90 procent av sin omsättning. Sartorius har tagit världen till Umeå och Umeå till världen.

Medarrangör: Västerbottens Handelskammare.

Årets arbetsgivare

StjärnaFyrkant

Motivering: Med grunden hämtad från ett internt värdegrundsarbete bestämde StjärnaFyrkant tillsammans vilken arbetsplats man ville vara. Det inkluderande och transparenta ledarskapet har sedan byggt en verksamhet som växt både i finansiella tal och sett till kund- och medarbetarnöjdhet; StjärnaFyrkant mår allmänt bra. Hur förklarar man annars ett eNPS på 81?

Rototilt Group

Motivering: Rototilts världsledande tiltrotatorer har tagit dem från 42 till 325 anställda på 15 år – och ”fortsatt tillväxt” är melodin. Bryr sig både om sina anställda och samhället Vindeln, i vilket man utgör en god och enande kraft, och genom att lyfta målsättningen om ett ”Great place to work” i ägardirektivet visar man att man vill mer även där.

Algoryx

Motivering: Öppenhet, flexibilitet och fokus på work/life-balance är återkommande ord när Algoryx beskriver sin platta struktur. Applicerar värdegrunden både i jobbet att förbättra sin arbetsplats och i urvalet av vilka kunder de av etiska skäl vill jobba med. Resultatet? God tillväxt, lönsamhet och engagerade medarbetare som talar sig varma om sitt företag.

Medarrangör: VK Media.

Årets UNGA FÖRETAGARE

Fredrik Sahl – Flow Below
Motivering: Flow Below erbjuder tjänster för att mäta och analysera vattennivåer i brunnar samt hitta tillskottsvattenkällor i rörnät. Företagaren har med stort teknikintresse byggt bolaget mot att bli en expertorganisation i Umeå och tillsammans med kunderna och i nära samarbete med universitetet fortsätter företaget att bygga på sin hållbara affärsidé med potential att göra stor skillnad och ha potential att nå internationella framgångar.

Tina Vesterlund – YNK Produktion

Motivering: Med ett stort intresse för teknik och lång erfarenhet inom sin bransch tar denna entreprenör sitt bolag till framgång. Utifrån sin bas i Umeå har företagaren, genom ett starkt nätverk, samarbeten som möjliggjort uppdrag över hela Sverige. Devisen “the show must go on” skapar klimatsmarta möten och ger det som händer i Umeå möjlighet att spridas globalt.

Alex Prowse – A. Prowse

Motivering: Med sin passion för branschen och viljan att tänka nytt kring skönhet har denna entreprenör skapat ett tjänstekoncept som håller över tid och tar hand om både kund och klimat. Verksamheten i Umeå och de egenutvecklade produkterna är en förebild som kan mäta sig på den internationella scenen. Vi ser goda förutsättningar för fortsatt framgång!

Medarrangör: Länsförsäkringar Västerbotten, NyföretagarCentrum, Ung Företagsamhet och BIC Factory.

Årets kulturella och kreativa företag

Turborilla

Motivering: Turborilla har fötterna stadigt rotade i Umeås spelutvecklingsmylla samtidigt som de globalt utvecklats till en av de stora inom kategorin actionsport. De senaste åren har de jobbat aktivt för att lyfta Umeå och norra Sverige som ett viktigt nav för spelutveckling samtidigt som de driver processen för en mer jämställd bransch. Med stort hjärta för det digitala hantverket fortsätter företaget skapa fängslande upplevelser för en entusiastisk publik världen över.

Forfoodies/Mat & Event Umeå
Motivering: Det går inte att undgå passionen och det tydliga hållbarhetsfokus som driver teamet bakom Mat & Event. Genom att engagera stora och små aktörer från hela Umeåregionen har man lyckats demokratisera gastronomiska upplevelser för både finsmakaren och den nyfikne. Umeå Smakfestival och Smakpromenader är återkommande favoriter som förgyller Umeås kulturliv och fortsätter vara relevanta tack vare företagets driv att hela tiden utvecklas.

Facit Bar
Motivering: Med en tydlig ambition att visa upp Sveriges hela register och världsledande position inom dryck har Facit Bar sannerligen satt Umeå på cocktailkartan. Deras kreativa koncept att endast använda Svenska ingredienser och influenser sträcker sig från drinkar, mat och konst till kulturevenemang. Facit Bars nyfikenhet att hela tiden förnya sig driver utvecklingen av småskalig lokal matproduktion, vilket både berikar det Svenska kulturarvet och Umeås kulturliv.

Medarrangörer: eXpression Umeå.

Årets företagare

Anders Enetjärn – Ecogain 
Motivering: Ecogain har gjort en imponerande resa från en ensam konsult med en ambition att förändra världen till att vara en aktör med många anställda som är internationellt erkända för sina tankeprocesser och metoder. Dessutom har Ecogain fört miljöpolitiken in i näringslivet, något som det politiska systemet inte har lyckats med. Med goda resultat för global allmänbildning, planeten, politiken, omsättningen och genom att driva bolaget på ett så osjälviskt vis kan vi inte annat än imponeras av deras ledarskap.

Marie Bergstrand – Brattby Sågverk

Motivering: Brattby Sågverk är med sina snart 100 år i branschen, stora inom formsättningsmaterial på nationell nivå och har 80 procent av sin försäljning inom Sverige. Brattby Sågverk arbetar målinriktat för att ta hand om råvaran på effektivast sätt i syfte att nå en hög förädlingsgrad. Marie är en förebild inom företagande och visar att det går att driva en verksamhet lokalt med mycket gott resultat. Hon är också en inspirationskälla för företagande kvinnor när det gäller att inte underskatta sin kompetens och ledarskapsförmåga i en mansdominerad bransch. Verksamheten är i ständig utveckling och fortsätter sin hållbara och imponerande resa framåt med förnybara, lokalproducerade material i världsklass.

Frida Nilsson och Aron Kristoffersson – Aleva Omsorg 

Motivering: Aleva, med sitt innovativa ledarskap, coachar sina anställda till självförvaltande team. För att motverka ensamhet och isolering har Frida och Aron utvecklat ett innovativt och digitalt verktyg. En avknoppning, Stunder AB, som möjliggjorts tack vare ett forskningssamarbete med RISE och Psykologpartner. Utöver att vara i framkant på ett humanitärt och modernt sätt har Frida och Aron visat ansvar för branschen genom att aktivt påverka politiska beslut och lyckats förvalta sin verksamhet med mycket goda resultat. Vi ser en ljus framtid för dessa två entreprenörer och en ännu ljusare framtid för alla våra älskade äldre när det gäller omsorg och livskvalitet.

Medarrangör: Företagarna Umeå.

Årets Innovativa företag

Adlede
Motivering: Genom ett starkt fokus på att skapa en win-win-win situation på den globala annonsmarknaden har Adlede utvecklat en lösning som analyserar tusentals artiklar per dygn för att möjliggöra kontextuell annonsering utan att använda personlig data. Adlede har även av en stark intern kultur som bygger på jämställdhet, mångfald och innovationskraft.

Gotthards Krog

Motivering: Med ett tydligt fokus på att utmana en hel bransch fokuserar Gotthards Krog på att inspirera genom hållbar gastronomi. Genom en stark intern företagskultur uppmuntras alla medarbetare att komma med innovationer som har resulterat i allt från deras salutorg till växthusmiddagar och #svinngott-konceptet likväl som en lokalt producerad såpa av matfett.

Sartorius Stedim Data Analytics
Motivering: De har på ett unikt sätt positionerat Umeå som en globalt ledande aktör inom mjukvaruanalyser för övervakning och styrning vid produktion av läkemedel i bioreaktorer. Sartorius innovationer gör läkemedel säkrare, billigare och mer resurseffektiva – vilket i förlängningen gör läkemedlen mer tillgängliga för människor över hela världen.

Medarrangörer: Uminova innovation, Umeå Biotech Incubator, eXpression Umeå och Almi Nord.

Årets university spin-off

SpinChem
Motivering: Med forskning och stark produktutveckling har SpinChem skapat en teknisk lösning med breda tillämpningsområden som är applicerbar i både småskalig som storskalig kemisk processindustri. Deras teknik kan användas för att rena avfall likväl som vid design av nya läkemedelsmolekyler. SpinChem arbetar snabbt och agilt, har en stark patentportfölj och tar stadigt fler marknadsandelar där bland annat majoriteten av globala läkemedelsbolag redan är deras kunder.

Arevo
Motivering: Med dess grund i banbrytande och prisbelönt forskning vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Umeå ställer Arevo tidigare kunskap på ända och utmanar konventionella lösningar för växtodling. De har starka patentskydd i många länder och deras unika produkter stimulerar såväl plantors rotsystem som omställningen mot hållbar tillväxt utan att göra det vare sig kostsamt eller krångligt.

Algoryx
Motivering: De konkurrerar head-on med två av världens giganter på AI-marknaden, men har tack vare sina förmågor, metoder och höga problemlösningsnivå hittills aldrig förlorat, vilket också märks i den omfattande kund- och partnersportföljen. Genom att simulera fysikens lagar tillsammans med 3D-datorgrafik möjliggörs utveckling av nya generationer fordon, fartyg, maskiner och robotar. Det gör Algoryx till AI-startuplandskapets högst rankade företag och ett stjärnskott på den digitala fysik-himlen.

Medarrangörer: Umeå universitet Holding AB, SLU Holding AB och Region Västerbotten.

Årets varumärke

Västerbottensost
Motivering: Med traditionen och det hemliga receptet i ryggen har Västerbottensost utvecklat ett varumärke som skattas högt av ost- och matälskare i hela Sverige. Rekommendationsgraden för varumärket är bland de högsta i landet och fler föredrar Västerbottensost än tidigare. Inspirerade av nationalsymboler som Italiens Parmesan och Englands Stilton har Västerbottensost registrerat sig som Nationalosten. De har utlyst tävlingen Sveriges landskapspizzor, som inte bara skapat engagemang utan även resulterat i en kokbok som vunnit första pris i Gourmand, World Cookbook Awards och gått vidare till världsfinalen. Västerbottensost utför ett gediget varumärkesarbete med att skapa en tydlig identitet som en av Sveriges mest älskade ostar.

Tough Training Group Umeå (TTGU)
Motivering: Med äkthet och humor skapar TTGU ett varumärke som är lika genuint som opolerat. Med parollerna ”lika djävligt för alla” och ”ladda och längta” lockar de en målgrupp där kvinnor och män, gamla och unga, med olika bakgrund och förutsättningar, möts i glädjen med träning, tävling och äventyr utomhus. Med ett inkluderande synsätt och en tydlig tanke bakom de val som görs genomsyrar varumärket allt, från grafisk profil, företrädare, events och rörlig film. Man lever helt enkelt sitt varumärke i allt man gör.

DUÅ
Motivering: Med ledorden service, kvalitet och värdskap har Duå byggt ett genuint och älskat varumärke. Med passion för mat, gastronomi och det personliga mötet har de skapat en butik som är mer än bara butik. Det är en community, en mötesplats och inspiration där både nya kunder och stammisar känner sig som hemma. Varumärket byggs med trovärdighet inifrån och ut, på plats och i mötet med kunderna. Det är därför inte förvånande att Duå är ett av Umeås mest älskade varumärken. Och dess lyskraft har tagit sig ända till Stockholm där de utsågs till Årets butik på Retail Awards 2022.

Medarrangörer: Marknadsföreningen Umeå och Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Årets teknik- och industripris

Elastisys

Motivering: Elastisys är ett innovativt företag som på ett positivt sätt påverkar svensk och europeisk molnindustri. Med en tydlig bas i Umeå men med medarbetare från olika delar av världen berikas företaget med kunskap och erfarenheter som får både männsiskorna och teknologin att växa.

Cytiva

Motivering: Med sin teknik och tillverkning av hårdvara inom vaccinationstillverkning har Cytiva hjälpt människor världen över att få Covid-19-vaccin. Cytiva har även vuxit och blivit en av de största privata arbetsgivarna i Umeå.

Intinor
Motivering: Intinor har utvecklat egna produkter och lösningar för livevideo som brukas av en stor flora av kunder, från små produktionsbolag till stora tv-stationer.

Medarrangörer: Ålö, Komatsu Forest och Volvo Lastvagnar.

Årets tillväxtföretag

EcoGain 

Ecogains verksamhet, med tjänsteinnovation inom i viktiga områden för hållbarhet, miljö och mångfald, visar på ett föredömligt sätt att hållbar tillväxt och lönsamhet kan gå hand i hand. 

Noor Digital Agency 

Noor Digital Agency har under kort tid gått från startup- till scaleupfas med imponerande stark tillväxt. Noor har kontor i Umeå, Stockholm och Göteborg med en strategiskt stark lokal förankring i norr. 

Kaj Johansson Åkeri

Bolaget som verkar i en traditionell bransch har utmanat traditionerna och utvecklats till ett framgångsrikt företag inom transport-, miljö- och entreprenadlösningar för såväl privata som offentliga kunder. Kaj Johansson Åkeri uppvisar en långsiktig tillväxt med god lönsamhet. 

Medarrangörer: Deloitte, Nordea och Almi Nord.

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.