Var modig och personlig – bästa tipsen till dig som ska bygga varumärke

Transparens, äkthet och mod – det är de viktigaste ingredienserna för ett bra varumärke, menar finalisterna i Årets varumärke till Umeågalan.

– Hitta en tydlig nisch och samla kunskap. Var personlig och bygg upp ett intresse kring ditt företag och dina produkter genom en aktiv kommunikation med tilltänkta köpare, säger Marcus Falck, marknadsansvarig på BackpackingLight, som står som finalist tillsammans med Polarbröd och Norra Skog. 

I januari presenterades finalisterna till Umeågalan i alla kategorier utom i Umeå kommuns företagspris. I Årets varumärke är finalisterna Polarbröd, Norra Skog och BackpackingLight – som alla är stolta och glada över utnämningen.

– Det är otroligt roligt att bli uppmärksammad här på hemmaplan. Vi har en stark tillväxt, vilket innebär att vårt personalbehov ökar och därför underlättar det för oss om Umeåborna vet vilka vi är. Hela personalstyrkan känner stolthet över att de jobbar hos oss i och med att vi gått till final, säger Marcus Falck.

De har alla genomgått ordentliga varumärkesarbeten, inte minst Polarbröd, vars fabrik i Älvsbyn brann ned till grunden i augusti 2020.

– Genom mediebearbetning, sociala medier och radio har vi på ett personligt sätt berättat om stegen för att ta oss tillbaka. Vi tror på att jobba med öppenhet, transparens och äkthet, även i tuffa lägen, säger Sophie Wassberg, marknadschef på Polarbröd.

Hon tipsar andra företagare om att hitta sin egen grej, pinpointa vilka man vill nå, vad man vill säga och hur man blir intressant.

– Företag som kämpar med att göra rätt, förändra på riktigt och lyckas förmedla sitt arbete på ett transparent sätt är sådana vi hejar på, säger hon.

Norra Skog bildades 2020 genom att Norra Skogsägarna och Norrskog fusionerades. Därpå byggdes ett helt nytt varumärke upp i samarbete med medlemmar, medarbetare och en varumärkesbyrå.

– Bland annat gick vi från en rektangulär logotyp till en mer kvadratisk, och ändrade även färgsättningen, vilket stötte på visst motstånd. Men mest har vi nog mötts av ”Äntligen!”. Ett varumärkesbyte där både färg och former förändras behöver alltså få tid, det är djupt mänskligt att vilja ha kvar allt som känns bekant, säger Ulrica Winberg-Jonsson, kommunikationschef på Norra Skog.

Hon menar att förankring genom processen har varit viktig för det slutgiltiga resultatet. Att vara noggrann och inkluderande, till exempel med hjälp av referensgrupper. En viktig lärdom har varit att upprepande gånger kommunicera varför de förändrats och mot vilka mål de strävar.

– Man måste våga vara modig! För oss var normbrytandet avgörande för att vara intressant för den kommande generationens skogsägare, säger Ulrica Winberg-Jonsson.

Marcus Falck tror att när många tänker varumärke så tänker man på det yttre – en logga och en snygg annons.

– Men varumärket är ju egentligen allt som får kunden att handla av just dig. Man måste tänka lika mycket – eller ännu mer – på hur du vill att kunderna ska uppfatta just dig och ditt företag. Det kan handla om hur du hanterar kundtjänst, reklamationsfrågor, kunskap och mjuka värden som skapar återkommande affärer. Det är här man ofta har chansen att vinna mot storföretagen. Och kom ihåg att vara personlig! säger han.

Den 16 juni arrangeras Umeågalan och då avgörs det vilken av finalisterna i Årets varumärke som tar hem segern.

– Vi är så hedrade och stolta över finalistplatsen. Den ger oss kraft och energi att orka lite till på vår resa tillbaka efter branden, säger Sophie Wassberg.

Läs mer om Umeågalan och köp biljetter på umeagalan.se

Om Årets varumärke

Umeågalans pris Årets varumärke tilldelas ett företag som genom en medveten och långsiktig strategi utvecklat ett (eller flera) varumärken som berört och attraherat sin målgrupp. Ambitionen är att priskategorin ska ge insikt om samt uppmärksamma sambandet mellan ett varumärkes stora betydelse för utveckling, goda resultat och tillväxt. Varumärkesarbetet ska vara dokumenterat samt väl förankrat i företaget.

Medarrangörer: Marknadsföreningen Umeå och Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Finalister Årets varumärke

BackpackingLight

Grundades: 2008 i Danmark, men köptes till Sverige 2017.

Omsättning: 13 miljoner kronor

Antal medarbetare: 7

BackpackingLight gör vandring, fjällvandring, trailrunning lättare och mer njutningsfull. Med lättare utrustning sparar man energi, orkar längre och hela upplevelsen blir bättre. Bolaget har även ett äldre klientel som har problem med knän, rygg och som orkar inte bära tungt. Med BackPackingLights utrustning kan de fortsätta med sitt friluftsliv.

Polarbröd

Grundades: 1972 – firar 50 år i år. Rötter i norrländsk brödkultur sedan 1879.

Omsättning: 575 miljoner kronor

Antal medarbetare: 260

Polarbröd är ett familjeföretag med rötter i Älvsbyn sedan 1879. Företaget ägs av barn och barnbarn till grundarna av det moderna Polarbageriet i Älvsbyn, Greta och Gösta Nilsson. Koncern-vd är Karin Bodin, femte generationen i familjen. Företaget är Sveriges tredje största producent av matbröd.

Skogsägarföreningen Norra Skog

Grundades: 2020 genom en fusion mellan skogsägarföreningarna Norra Skogsägarna och Norrskog som tillsammans har funnits i nästan 100 år.

Omsättning: 4 miljarder

Antal medarbetare: Drygt 600

Norra Skog är inget vanligt företag – det är en ekonomisk förening, ett kooperativt företag som funnits i nästan 100 år och som ägs och styrs av medlemmarna. Norra Skog har ett brett tjänsteutbud för att kunna stödja medlemmarna i deras olika skeenden genom skogsägarlivet – exempelvis bevakning av näringspolitiska intressen, juridisk och ekonomisk rådgivning och personlig rådgivning av skogsinspektor.

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.