Så skapar du världsledande teknik – bygg på lokal kunskap

Börja smalt och bredda successivt – varje enskild kund letar efter teknik som löser just deras problem.

Det menar Kenneth Bodin, vd på Algoryx, som tillsammans med Nordic Biomarker och Zordix är finalister i Årets teknik- och industripris till Umeågalan.

– Men utan framgångsrik digital marknadsföring och goda kundrelationer är du rökt, oavsett hur bra teknik du än har! säger Kenneth Bodin och skrattar. 

Den 16 juni ordnas Umeågalan och då avgörs det vem som vinner den prestigefyllda utmärkelsen Årets teknik- och industripris.

– Vi är aktiva runt om hela världen, men att uppmärksammas här hemma har en alldeles särskild betydelse för oss. Finalistplatsen ökar intresset för Algoryx och det är bra för vår rekrytering – och vi hoppas det inspirerar andra till att göra liknande resor. Vi är superstolta! säger Kenneth Bodin.

Alla tre finalister verkar globalt, inte minst börsnoterade Zordix som distribuerar över 150 konsol- och PC-spel varje år till en världsmarknad.

– Vi håller världsklass i Umeå inom vårt område. Det gäller att hitta en bra nisch där man kan vara bäst i världen. Mitt tips är att bygga på lokalt know-how, till exempel kunnande på universitetet samt lokal kultur, säger Matti Larsson, vd på Zordix.

– Ja, det finns jättefina möjligheter att konkurrera internationellt med basen i Umeå. Vi har massor att komma med och enormt bra rekryteringsmöjligheter. Ingenting är omöjligt! Man ska tro på sin förmåga att skapa något världsledande – att våga! säger Rikard Rodén, vd på Nordic Biomarker.

Han tillägger:

– Och tänk export från dag ett – Sverige är en liten marknad.

Kenneth Bodin menar att det är viktigt att kombinera uthållighet och att ständigt testa nya lösningar och affärsmodeller, det vill säga att kunna arbeta mot en långsiktig vision, men samtidigt vara beredd att ändra de kortsiktiga målen regelbundet,

– Man kan få slakta en del heliga kor längs vägen. Det tar längre tid att uppnå en vision än man kan föreställa sig. Men om man är verkligt uthållig kan man också åstadkomma något som är mycket större än man någonsin kunnat ana! säger han.

Nordic Biomarker är ett tekniskt ledande life sciencebolag internationellt sett, något som Rikard Rodén menar inte bara är viktigt för de patienter som behöver bolagets produkter utan även för arbetsmarknaden i Umeåregionen.

– Vi växer snabbt i Umeå och kommer att göra så de kommande åren. Därför är vi väldigt glada över finalistplatsen. Det betyder mycket att det arbete vi lägger ned varje dag uppskattas och uppmärksammas. Dessutom får vi visa upp oss för Umeåborna inför kommande rekryteringar, säger Rikard Rodén.

Han tipsar andra teknikföretag om att utveckla produkter för en redan existerande marknad.

– Det är alltid extremt svårt att skapa en helt ny marknad och helt nya beteenden på egen hand. Då kan det vara bättre att lägga sitt krut någons annanstans. Men oavsett vilken marknad du väljer måste produkten i sig vara ledande, innovativ och erbjuda konkreta fördelar. Lätt som en plätt, säger han och skrattar.

Enligt Matti Larsson har de som går sina egna vägar och skapar nya sorters spel och upplevelser alltid varit förebilder.

– Att våga gå sin egen väg och vara uthållig så en riktigt unik och bra produkt eller tjänst skapas – det är fantastiskt. Ha gärna kunniga affärscoacher omkring dig också som kan ge tips i svåra stunder, säger han. 

Läs mer om Umeågalan och köp biljetter på umeagalan.se

Om Årets teknik- och industriföretag

Umeågalans teknik- och industripris syftar till att stärka Umeås profil och attraktionskraft som en stark teknik- och industriregion. Priset delas ut till ett företag som står för framtidens hållbara industri.

Medarrangörer: Ålö, Komatsu Forest och Volvo Lastvagnar.

Finalister Årets teknik- och industriföretag

Nordic Biomarker

Grundades: 2007

Omsättning: 130 miljoner kronor

Antal medarbetare: 75

Nordic Biomarker utvecklar, tillverkar och säljer reagens för koagulationsdiagnostik – produkter som är viktiga när det gäller exempelvis blodproppsdiagnostik. Bolagets produkter används av flera miljoner patienter i världen varje år.

Zordix

Grundades: 2009

Omsättning: 1,2 miljarder

Antal medarbetare: 200

Zordix är börsnoterade och skapar, förlägger och distribuerar årligen över 150 konsol- och PC-spel till en världsmarknad. Fokus ligger på mellansegmentet där det finns ett stort behov av många fler olika sorters spel till kunderna. Zordix tillhandahåller terrängfordonsspel i världsklass – från Umeå. 

Algoryx Simulations

Grundades: 2007

Omsättning: 30 miljoner kronor

Antal medarbetare: 30

Algoryx simulerar fysik i virtuella miljöer. Deras programvaror gör det möjligt att utveckla virtual reality-simulatorer för att träna komplexa förlopp eller så att ingenjörer kan utveckla och testa design av nya maskiner och system, allt från kirurgiska robotar till grävmaskiner och fartyg. Allra hetast just nu är att använda Algoryx lösningar för att utveckla autonoma maskiner, AI-styrda fordon där AI:n är upptränad med hjälp av deras fysiksimulering. 

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.