De kan bli Årets företagare – ”fokusera på de mjuka frågorna”

Undvik toppstyrning och onödig byråkrati. Det är vd:n på Thermotech, Anders Anderssons, bästa råd när det gäller ledarskap.

– En sund företagskultur med omtänksamt ledarskap är helt avgörande för att skapa ett framgångsrikt företag, säger han.

Anders Andersson är, tillsammans med restaurangprofilen Jörgen Engdahl och entreprenören Leif Danielsson, finalist i Årets företagare till Umeågalan.

– Det här skapar en enorm stolthet hos våra medarbetare, de värderar detta väldigt högt. På ett rent personligt plan känns det givetvis fantastiskt bra, ett kvitto på att alla långa dagar och sena nätter i en turbulent pandemitid har lönat sig – och att andra har uppmärksammat detta! säger Jörgen Engdahl på Cooking Umeå om finalistplatsen.

Hans största lärdom som företagare är att vara lyhörd, uthållig och att och tro på sig själv.

– Ja, det låter lite klyschigt, men det är svårt att sälja en produkt som du inte tror på själv till 100 procent, varken till gäster eller personal. Man ska också låta folk göra det de är bäst på, och det gäller även dig själv. Som egenföretagare har man en tendens att vara på lite för många platser samtidigt. Kom ihåg att både du själv och din personal levererar bäst när man gör det man är duktigast på, säger Jörgen Engdahl.

Och Leif Danielsson på Um Fastigheter håller med.

– Man ska följa sin övertygelse och aldrig ge upp. Till slut går det! Tänk så många gånger jag har misslyckats och tvingats ta om. Uthållighet är viktigast – det tar alltid minst tre gånger längre tid än man trodde, säger han och tillägger:

– Våga gå mot strömmen och lyssna inte på alla domedagsprofeter som säger att det inte går. Lyssna på människor som faktiskt har gjort något – och lyckats. Hela Sverige är fullt av rådgivare som inte har gjort något eller lyckats med någonting. Så var selektiv med vem du lyssnar på.

Thermotech har en kultur som bygger på omtanke och att beslut ska fattas så långt ut i organisationen som möjligt.

– Som företagare är det helt avgörande att fokusera på de mjuka frågorna för att nå goda resultat. Man ska visa omtanke och se till att personalen har största möjliga frihet, säger Anders Andersson, som har Janne Carlzon, tidigare vd och koncernchef för SAS, som förebild.

– Han var pionjär då det gäller att sätta människan och kunden i centrum, säger Anders Andersson.

Även Jörgen Engdahl lyfter fram vikten av att finnas där för personalen, både arbetsmässigt och privat.

– Man ska vara lyhörd och lyssna på personalen. Tappar man den kommunikationen spelar koncept och budgetar mindre roll. Har man högt i tak och låter alla vara med och utveckla produkten, då har man en bra grund att stå på, säger han.

Den 16 juni ordnas Umeågalan och då avgörs det vem som får kliva upp på scenen som Årets företagare.

– Oj, så spännande – en riktig nagelbitare. Självklart hoppas jag på vinst för egen personlig del, men jag hoppas även på att vi kan synliggöra Thermotech som ett norrländskt företag med huvudkontor och produktutveckling i Umeå – det är det inte så många som känner till, säger Anders Andersson.

Läs mer om Umeågalan och köp biljetter på umeagalan.se.

Om Årets företagare

Årets företagare i Umeå delas ut för att vi vill lyfta fram människan bakom företaget. Vi vill synliggöra de företagare som genom sitt engagemang och entreprenörskap jobbar hårt för att driva och utveckla sina verksamheter och göra allt bättre affärer. Bättre affärer leder till tillväxt som ger välstånd, något som alla vill ha. Årets företagare delas ut till en företagare som utfört en prestation i sin kommun och som genom sitt sätt att vara fungerar som en förebild för andra företagare. Duktiga företagare bidrar genom sina idéer och sitt arbete till att samhället utvecklas. 

Medarrangör: Företagarna Umeå

Finalister Årets företagare

Leif Danielsson, Um Fastigheter

Grundades: 2005

Omsättning: 60 miljoner kronor

Antal medarbetare: 15

Um Fastigheter är i dag ägare av ett 30-tal bolag och bryter ny mark genom omställning av gamla industriområden till företagsparker eller nya boenden. Bland annat har den här typen av omställningar skett på slakthusområdet på Teg och fläktfabriken i Holmsund.

Jörgen Engdahl, Cooking Umeå

Grundades: 2014
Omsättning: 50 miljoner kronor
Antal medarbetare:30

Cooking Umeå driver restaurangerna Harlequin, Facit Bar, Hunger & Törst och jobbar med allt inom god mat och dryck, baserat på kunskapsdriven personal och en stor lyhördhet för gästernas specifika önskemål.

Anders Andersson, Thermotech Scandinavia

Grundades: 1996
Omsättning: 252 miljoner kronor
Antal medarbetare: 95 i både Sverige och Finland

Thermotech utvecklar, tillverkar och projekterar kompletta kundanpassade värme- och rörsystem. De drygt 80 medarbetarna finns på fabriken i Sollefteå, på huvudkontoret i Umeå samt på åtta Thermotech Center i Sverige och i dotterbolaget i Finland.

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.