Tumma aldrig på kvaliteten – och var inte sentimental

Frukthörnan, Littfest och Umeå Sport & Motion är finalister i Årets varumärke på Umeågalan. Här tipsar de om hur man bygger ett starkt varumärke.

– Satsa på att förbättra dig kvalitativt, snarare än kvantitativt. Tumma aldrig på kvaliteten – och var inte sentimental, säger Erik Jonsson på Littfest.

– Den största skillnaden med att arbeta med varumärke i dag jämfört med för tio år sedan är hur mycket enklare och lättillgängligt det har blivit att mäta och förstå sina resultat. Tröskeln för att komma igång med att arbeta med sitt varumärke är i dag väldigt mycket lägre tack vare de resurser som finns online, säger Sara Hedlund, ägare av Frukthörnan.

Sofi Andersson, verksamhetschef på Umeå Sport & Motion tycker att det är viktigt att på ett trovärdigt sätt förmedla sitt budskap och kärnvärde. Att låta kulturen på företaget genomsyra språket och att hålla sig till det.

– Vårt budskap är i grund och botten ganska basic: träna din kropp efter dina förutsättningar, ät vanlig mat – och borsta gärna tänderna två gånger per dag, säger hon och skrattar.

Hon fortsätter:

– Skillnaden nu mot för tio år sedan är att vi i dag kan kommunicera med våra medlemmar och andra Umeåbor i fler kanaler. Vi lär oss fortfarande hela tiden, i dag går det fort att göra fel och det försöker vi undvika genom att hela tiden låta vår värdegrund styra vårt språk: hos oss är alla välkomna!

Vad skulle du råda andra företagare att fokusera på för att nå goda resultat? 

– Att aldrig tumma på kvaliteten. Man ska inte växa för växandets skull. Så stanna upp, utvärdera läget och fokusera på att förbättra dig kvalitativt, snarare än kvantitativt. Vi har varit noga med att identifiera goda samarbetspartners, har hållit fast vid de som besitter viktig kompetens och inte varit sentimentala när vi avbrutit sämre fungerande samarbeten, säger Erik Jonsson.

– Ja, som våra grundare Thomas och Ulla-Stina Ahrling brukar säga: stå stadigt och håll kursen stadigt mot ditt mål. Men följ inte alltid strömmen, våga gå din egen väg, säger Sofi Andersson.

– För att nå bra resultat är det viktigt att vara sig själv och tro på det man gör och alltid möta kunden med ett leende. Tänk på att välja dina leverantörer och samarbetspartners med omsorg, säger Sara Hedlund.

Köp biljett till Umeågalan den 21 mars, Umeås största nätverksarena för näringslivet, på www.umeagalan.se.

Medarrangörer Årets varumärke

Marknadsföreningen Umeå och Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Finalister Årets varumärke

Frukthörnan i Umeå

Grundades: 1918.
Omsättning: 2,2 miljoner.
Antal medarbetare: 2.

Frukthörnan är en av Umeås äldsta butiker – den grundades 1918. Här säljs choklad och lakrits av hög kvalitet. Butiken ordnar chokladprovningar och är med på olika företags event för att sprida kunskap kring choklad.

 frukthornan.se 

Föreningen Littfest
Grundades: 2007.
Omsättning: Cirka 3,5–4 miljoner.
Antal medarbetare: 3 halvtidsanställda.

Littfest är en koordinerad litteraturfestival med unika samtal och möten. Festivalen startade 2007 som en liten gräsrotsfestival och motrörelse mot bokbranschens kommersialisering. Festivalen drevs från början av ett antal engagerade privatpersoner, för att senare ta formen av en ideell förening.

littfest.se

Umeå Sport & Motion
Grundades: 1980.
Omsättning: Cirka 25 miljoner.
Antal medarbetare: 75.


Umeå Sport & Motion är en av Umeås äldsta och största träningsanläggningar. De finns på tre ställen i Umeå – Utopia, Navet och Mariehem.

usm.nu

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.