Företagaren: Hitta din sweet spot

– Hitta kombinationen av vad du brinner för, vad du är duktig på och vad marknaden behöver – din sweet spot. Sedan måste du bygga team – och inte minst kultur, säger Johan Tordsson, vd och medgrundare på Elastisys.

Elastisys är finalist i priskategorin Årets innovativa företag på Umeågalan tillsammans med Enduce och Aeterna Labs.

Ett innovativt företag kännetecknas av en gemensam nämnare av nytänkande och att vara lyhörd för möjliga förändringar. Det menar Johan Tordsson.

– För att detta ska vara möjligt måste det finnas tid – och stöd från hela företaget – för att höja blicken och fundera på vad vi kan göra annorlunda, säger han.

– Ja, ett innovativt företag bör ha en hög kunskapsnivå inom sitt verksamhetsområde, men också i närliggande områden. Innovationer skapas ofta lättast om man låter idéer och kunskap från olika ämnesområden korsbefrukta varandra. En annan viktig förutsättning för framgångsrik innovation – och överlevnad som innovativt företag – är att veta när och i vilken utsträckning man ska innovera, och i vilken utsträckning man ska använda redan befintlig teknik på ett nytt sätt, säger Henrik Hagman, medgrundare och teknik- och produktchef på Enduce.

– För mig kännetecknas innovativa företag av en känsla av gemenskap och psykologisk trygghet – att man törs vara den man är och säga det man tycker – i kombination med ett engagemang för kunden och ett team där en mångfald av bakgrunder och kompetenser finns representerade. Med de förutsättningarna finns både vilja och förmåga att skapa nytt, säger Johanna Björklund, medgrundare av Aeterna Labs.

Vad skulle du råda andra företagare att fokusera på för att nå goda resultat?

– Identifiera vilka viktiga områden du är mindre duktig på eller mindre intresserad av – var ärlig med dig själv – och naturligtvis vilka egenskaper hos dina blivande medarbetare som du värdesätter högst. Att få kulturen i teamet rätt är oerhört viktigt. Du måste hitta din sweet spot – kombinationen av vad du brinner för, vad du är duktig på och vad marknaden behöver, säger Johan Tordsson.

– Det går inte att underskatta värdet av att bygga ett starkt team med rätt kombination av kompetenser. Det är bättre att låta det ta tid än att stressa fram en lösning som inte håller. Det är också oerhört viktigt att behålla fokus på kunden, och göra sitt yttersta för att förstå deras behov och utmaningar. Det går inte att sitta hemma på kammaren och gissa sig till en bra produkt, säger Johanna Björklund och tillägger:

– Det kan lätt hända att man frestas att skala upp sin lösning för tidigt, men med en större kostym kommer ökade kostnader och mindre möjligheter att snabbt lägga om kursen. De första åren är det bra att vara liten, eftersom man med relativt små medel snabbt kan testa och justera sin affärsmodell och göra viktiga lärdomar som man sedan har med sig när man ökar volymerna. 

– Ha högt i tak inom företaget, för att kunna dra nytta av hela teamets kompetens, och var inte rädd för att bjuda in externa aktörer för att identifiera potentiella utmaningar och förbättringsförslag. En annan viktig komponent är att inte nöja sig med ”bra nog”, utan att hela tiden sikta på ”bästa möjliga” utifrån givna förutsättningar. Det är även viktigt med insikten att lösningar på ett givet problem oftast är relativt usla från start. Det som gör dem bra är när ett väl sammansatt team ”gör om och gör rätt” om och om igen, tills man har nått ”bästa möjliga”, säger Henrik Hagman.

Vad är roligast med att driva företag?

– Det roligaste är just hur mycket man lär sig. De första åren på ett litet företag måste man göra allt: sälja, rekrytera, marknadsföra, rapportera, etcetera. När man sedan blir större måste man förstå hur man sätter en bra organisationsstruktur och kultur och hur man skapar säljprocesser som inte beror på enstaka personliga relationer. Växer man sedan ännu mer kan man lära sig om handel med företag, börsnoteringar, effekter av valutakurser, med mera – och byter du bransch är det bara att börja om från början igen. Det är aldrig tråkigt, säger Johann Björklund och skrattar.

– Det är kul att som team få utveckla ett företag och en produkt från grunden. Och det är otroligt belönande att få lösa utmaningar på bästa sätt – i linje med vad evidensen säger, i linje med ”best practice” inom varje område, och i linje med vad som behöver göras för att lösa de samhällsutmaningar som finns, säger Henrik Hagman.

Köp biljett till Umeågalan den 21 mars, Umeås största nätverksarena för näringslivet, på www.umeagalan.se.

Medarrangörer Årets innovativa företag

Uminova Innovation, Umeå Biotech Incubator, eXpression Umeå och Almi Nord.


Finalister Årets innovativa företag

Enduce 

Grundades: 2021. 
Omsättning: Cirka 1,8 miljoner.
Antal medarbetare: 4.

Enduce har utvecklat världens mest energieffektiva duschgolvbrunn som återvinner 75 procent av värmen ur duschvattnet. Produkten sparar stora mängder energi för såväl små som stora fastigheter. ?En ny standard för modernt och klimatsmart byggande och en ersättare till den traditionella golvbrunnen.

enduce.se

Elastisys

Grundades: 2011.
Omsättning: 45 miljoner.
Antal medarbetare: 47.

Elastisys bygger verktygslådor som förenklar för organisationer att skapa digitala tjänster,
men också gör det enklare att skydda känslig data. Kunderna återfinns inom kritisk infrastruktur för sjukvård, skola, rymd-, och försvarsindustri samt publik sektor. Till grund för företagets produkter och tjänster ligger forskning.

elastisys.com

Aeterna Labs (f d Adlede) 

Grundades: 2018.
Omsättning: 6 miljoner.
Antal medarbetare: 12.

Aeterna Labs är en avknoppning från Umeåbaserade Codemill. Johanna Björklund såg möjligheten att kommersialisera sin forskning inom Natural Language Processing vid Umeå universitet. Företaget kategoriserar nyhetsartiklar på nätet och kategorierna används sedan av annonsörer för att nå ut med sitt budskap i rätt sammanhang, utan att spåra användare och använda cookies.

aeternalabs.ai

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.