Så börjar du exportera – ”världen är inte så stor”

– Kör hårt! Världen är inte så stor! Att vi, med kontor och produktion i norra Sverige, kan konkurrera på en internationell marknad och leverera en lika bra – och ofta bättre – helhetsprodukt är enormt motiverande, säger Daniel Lundstedt, Head of Sales and Marketing på Intinor.

Intinor är finalister i Årets exportföretag på Umeågalan tillsammans med Komatsu Forest och Rototilt Group.

– Vi har genom åren lagt ner betydande ansträngningar på att etablera starka relationer med återförsäljare och partners över hela Europa och globalt. Det är glädjande att se att vårt hårda arbete börjar ge resultat och att vi får erkännande för den dedikation vi har lagt ned, säger Daniel Lundstedt.

Vad skulle du råda andra företagare att fokusera på för att nå goda 
resultat?

– Omge dig med personer som du har förtroende för och som har rätt erfarenheter. För oss har det varit viktigt med en långsiktig plan där målet är fortsatt tillväxt med inriktning på export, säger Anders Jonsson, vd på Rototilt Group.

– Ge dina medarbetare möjlighet att växa och utvecklas inom företaget. Vi har många som har arbetat ett helt yrkesliv hos oss, men på flera olika tjänster. Ha goda och långsiktiga relationer med kunder och leverantörer så ni arbetar för att skapa värde tillsammans – då lyckas man också tillsammans, säger Jens Bengtsson, vd på Komatsu Forest.

– Och kom ihåg, störst är inte alltid bäst! Valet av distributör, återförsäljare eller andra partners är inte lätt. Att välja partner bör gå i linje med den behovsanalys ni har gjort och inte bara baseras på vem som har högst omsättning, säger Daniel Lundstedt. 

Om man ska gå på export, hur ska man börja?

– Nummer ett är att vara trygg på sin hemmamarknad med ett stabilt produkterbjudande. Att exportera ”problem” är enormt kostsamt. En ny marknad kräver både tid och engagemang och en bra samarbetspartner för försäljning och support. Här gäller det att välja rätt samarbetspartner! säger Anders Jonsson.

Jens Bengtsson tipsar om att ta hjälp av exempelvis Business Sweden med att analysera en ny marknad, knyta kontakt med internationella kunder och bygga en exportplan.

– Det är viktigt att ha koll på exportregler och hur man hanterar export i praktiken. Alla marknader har sina egna regler kring tull, import, exportdokument och övriga handelsregler. På grund av krig och andra oroligheter är det ett växande behov att ha ordning på sin exportkontroll, det vill säga att säkerställa att du har kontroll på vem din kund är, säger han och fortsätter:

– En lokal distributör blir tidigt mycket viktigt. Här måste man dock också se upp eftersom olika nationella lagar kan göra det mycket svårt och kostsamt att avveckla en distributör, om denne inte skulle fungera. För att undvika missförstånd och för att lyckas skapa en bra affärsrelation och ett gott partnerskap, är det viktigt att man är medveten om kulturella skillnader så man kan mötas på samma plan och skapa förtroende för varandra.

Köp biljett till Umeågalan den 21 mars, Umeås största nätverksarena för näringslivet, på www.umeagalan.se.

Medarrangör exportföretag

Västerbottens Handelskammare.

Finalister Årets exportföretag

Intinor

Grundades: 2003.
Omsättning: 28 miljoner.
Antal medarbetare: 21.

Intinor utvecklar utrustning för att sända video över internet. Bolaget hjälper tv-kanaler, produktionsbolag och nyhetsmedia att sända live-video över internet på ett säkert och stabilt sätt. Kontoret ligger på Ersboda och här sitter både hård- och mjukvaruutveckling, marknad, support och logistik. 

intinor.se

Rototilt Group

Grundades: 2015 (1963).

Omsättning: cirka 1 miljard.

Antal medarbetare: cirka 300 medarbetare.

Rototilts affärsidé är att erbjuda tiltrotatorer, tillhörande systemlösningar och service på en internationell marknad för att möta behovet av ökad flexibilitet och högre effektivitet på grävmaskiner. Genom att erbjuda de bästa produktlösningarna möter vi användarnas höga krav på kvalitet, funktion och totalekonomi.

rototilt.com

Komatsu Forest

Grundades: Komatsu grundades 1921, Umeå Mekaniska som är ursprunget till Komatsu Forest grundades 1961.

Omsättning: 6,5 miljarder.

Antal medarbetare: Cirka 1 650 globalt, varav 530 i Umeå.

Komatsu Forest är en av världens största tillverkare av skogsmaskiner. De har ett komplett utbud av skogsmaskiner, tjänster, service och reservdelar.

komatsuforest.se

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.