Emil Åreng: ”Kör ditt race och be andra hålla käften”

– Jaga inte trender. Självklart måste man ändra strategi om det behövs, men att ändra sin affärsidé så fort något är populärt, det håller inte i längden.

Det säger Mattias Wiking, vd på Turborilla, som tillsammans med Mat och Event Umeå och Facit Bar är finalister i Årets kulturella och kreativa företag på Umeågalan.

– Ha en bra idé från grunden och vik inte av från den – kör ditt race och be andra hålla käften, säger Emil Åreng.
 
Mat och Event Umeå – mer känt som forfoodies.se – drivs av Anna Axelson och Anna Hållsten och erbjuder mötesplatser för människor som vill äta och dricka gott tillsammans, ha trevligt och träffa nya vänner, upptäcka nya smaker och nya restauranger.

– Att vara finalist är ett erkännande av att det vi gör uppskattas och gillas av många! Det känns väldigt roligt, säger Anna Hållsten.

Hon tipsar om att lägga störst fokus på försäljning och marknadsföring och mindre på produkten eller tjänsten.

– Börja med att undersöka marknaden och intresset för produkten eller tjänsten och testa. Våga misslyckas, gör om och ge inte upp! Det är också bra att samarbeta med andra. Samarbeten ger nya idéer och nya affärer och hjälper till om man fastnat i någon tankegång. Och så kan man fira tillsammans! Det är så mycket roligare, speciellt för småföretagare, säger Anna Hållsten.

– Ja, och bygg kultur i bolaget och sätt fokus på dina medarbetare och ditt team. Det finns inget viktigare än dem. Något jag har lärt mig är att ”culture eats strategy for breakfast” faktiskt är sant. Med en stark kultur kan man få allt gjort, säger Mattias Wiking, vd på actionsportspelstillverkaren Turborilla.

Alla tre finalister menar att ett kreativt företag står för många idéer, mod att testa och mod att ändra sig. Men också att man tillåter sig drömma och tänka utanför de traditionella ramarna.

– För vår del handlar det om att visa våra gäster att kreativitet och konst kommer i olika former, säger Emil Åreng på Facit Bar.

Hans bästa tips till blivande företagare är att inte lyssna på folk som ”tror att de vet”.

– Man ska ha en bra idé som man tror på från grunden. Vik inte av från den, även om andra vill säga sitt. Kör ditt race och be andra hålla käften, säger han och skrattar.

Umeågalan arrangeras den 23 mars och då får finalisterna veta vem som får kliva upp på scenen som vinnare.

– Vi har hittat ett fantastiskt team som har byggt upp allt från grunden – allt från smaker till service. Det har varit väldigt peppande. Och att nu få stå som finalist känns fantastiskt! säger Emil Åreng.

Umeågalan är Umeås största mötesplats för näringslivet. Köp biljett på umeagalan.se.

Medarrangör: eXpression Umeå.

Fakta finalisterna

Företag: Mat och Event Umeå/forfoodies.se
Grundades: 2014

Omsättning: 1,5 miljoner kronor

Antal anställda: 2. 

forfoodies.se

Företag: Turborilla
Grundades: 2007

Omsättning: 55 miljoner kronor

Antal anställda: 23 i Umeå, men 35 om de utländska medarbetarna räknas.

turborilla.com

Företag: Facit Bar
Grundades: 2021

Omsättning: 16 miljoner kronor

Antal anställda: 15.

facitbar.se

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.