– Jaga inte trender. Självklart måste man ändra strategi om det behövs, men att ändra sin affärsidé så fort något är populärt, det håller inte i längden.
Det säger Mattias Wiking, vd på Turborilla, som tillsammans med Mat och Event Umeå och Facit Bar är finalister i Årets kulturella och kreativa företag på Umeågalan.
– Ha en bra idé från grunden och vik inte av från den – kör ditt race och be andra hålla käften, säger Emil Åreng.
Mat och Event Umeå – mer känt som forfoodies.se – drivs av Anna Axelson och Anna Hållsten och erbjuder mötesplatser för människor som vill äta och dricka gott tillsammans, ha trevligt och träffa nya vänner, upptäcka nya smaker och nya restauranger.
– Att vara finalist är ett erkännande av att det vi gör uppskattas och gillas av många! Det känns väldigt roligt, säger Anna Hållsten.
Hon tipsar om att lägga störst fokus på försäljning och marknadsföring och mindre på produkten eller tjänsten.
– Börja med att undersöka marknaden och intresset för produkten eller tjänsten och testa. Våga misslyckas, gör om och ge inte upp! Det är också bra att samarbeta med andra. Samarbeten ger nya idéer och nya affärer och hjälper till om man fastnat i någon tankegång. Och så kan man fira tillsammans! Det är så mycket roligare, speciellt för småföretagare, säger Anna Hållsten.
– Ja, och bygg kultur i bolaget och sätt fokus på dina medarbetare och ditt team. Det finns inget viktigare än dem. Något jag har lärt mig är att ”culture eats strategy for breakfast” faktiskt är sant. Med en stark kultur kan man få allt gjort, säger Mattias Wiking, vd på actionsportspelstillverkaren Turborilla.
Alla tre finalister menar att ett kreativt företag står för många idéer, mod att testa och mod att ändra sig. Men också att man tillåter sig drömma och tänka utanför de traditionella ramarna.
– För vår del handlar det om att visa våra gäster att kreativitet och konst kommer i olika former, säger Emil Åreng på Facit Bar.
Hans bästa tips till blivande företagare är att inte lyssna på folk som ”tror att de vet”.
– Man ska ha en bra idé som man tror på från grunden. Vik inte av från den, även om andra vill säga sitt. Kör ditt race och be andra hålla käften, säger han och skrattar.
Umeågalan arrangeras den 23 mars och då får finalisterna veta vem som får kliva upp på scenen som vinnare.
– Vi har hittat ett fantastiskt team som har byggt upp allt från grunden – allt från smaker till service. Det har varit väldigt peppande. Och att nu få stå som finalist känns fantastiskt! säger Emil Åreng.
Umeågalan är Umeås största mötesplats för näringslivet. Köp biljett på umeagalan.se.
Medarrangör: eXpression Umeå.
Fakta finalisterna
Företag: Mat och Event Umeå/forfoodies.se
Grundades: 2014
Omsättning: 1,5 miljoner kronor
Antal anställda: 2.
forfoodies.se
Företag: Turborilla
Grundades: 2007
Omsättning: 55 miljoner kronor
Antal anställda: 23 i Umeå, men 35 om de utländska medarbetarna räknas.
turborilla.com
Företag: Facit Bar
Grundades: 2021
Omsättning: 16 miljoner kronor
Antal anställda: 15.
facitbar.se