Årets unga företagare: ”Var lyhörd och bygg bolaget med tålamod”

– Ha ett tydligt koncept. Kunder vill veta vad de får – de ska känna sig trygga. Och var lyhörd till responsen du får av utomstående.
Det säger Alex Prowse, grundare av Look Professionals, som tillsammans med Flow Below och Ynk Produktion är nominerade till Årets unga företagare på Umeågalan.
– Personligen lägger jag fokus i nomineringen på att jag kallas ung ett år till! säger Fredrik Sahl på Flow Below och skrattar.

Årets unga företagare delas ut till en person som är maximalt 35 år gammal och har en idé om nya produkter och tjänster som har potential att främja Umeås näringsliv.

– Flow Below utvecklar och säljer sensorbaserade lösningar för vatten och avlopp, framför allt till kommunala kunder. Vi hjälper dem att få koll på var vatten läcker in och ut från avloppsnätet genom att samla in och analysera data från brunnar. Våra tjänster gör att både vattendrag och medborgare kan skyddas från översvämmade ledningsnät. Det känns jättekul att vara nominerad och jag hoppas att nomineringen kan bidra till att påminna alla om att vi inte kan ta rent vatten för givet, säger Fredrik Sahl på Flow Below.

– Ja, jag hoppas att jag klarar av att sitta stilla under Umeågalan och att jag inte går och sätter mig på mixplats av ren vana, det är där jag brukar sitta på galor, säger Tina Vesterlund, grundare av Ynk Produktion, som i tio år har hjälpt företag och organisationer att nå en bredare publik genom livesändningar, hybridmöten och övriga tjänster för event och rörlig bild.

Har ni några tips till andra unga som vill starta eget?

– Bara gör det. Jag startade mitt företag medan jag fortfarande pluggade för att jag ville jobba med rörlig bild på mitt sätt. Det finns massor med hjälp att få för saker som kan verka krångliga, säger Tina Vesterlund.

– Som ung är man på den bästa platsen i livet för att ta risker, så passa på! Hitta företagande mentorer som kan hjälpa dig under resans gång. Och tro inte att du måste göra allt själv – ta hjälp av proffsen, till exempel en ekonomibyrå. På så sätt frigör du tid och välmående. Man blir lätt lurad av kostnader och tänker inte på vad man kan tjäna på samma tid, säger Alex Prowse, vars skönhetssalong hjälper kunder att framhäva sin personliga stil samtidigt som de kombinerar skönhet med välgörenhet.

– Istället för att erbjuda till exempel rabatter får vi en buffert att skänka till mer behövande. Kunderna får vara med och rösta fram vilka organisationer vi ska donera till årligen, utöver det volontärarbete vi utför, säger Alex Prowse.

Fredrik Sahl visualiserar företagandet som ett stup man måste bygga en bro över.

– Lägg först grunden, annars kan du aldrig ta dig över – och fokusera inte på det som finns på andra sidan innan du når dit. Och kom ihåg, du missar inte tåget och blir kvar på perrongen för att du missar någon affär eller skippar en möjlighet. Bygg bolaget med tålamod och bra affärer, säger han.

Han tillägger:

– Fokusera på att lösa kundens problem. Våga börja med det som är möjligt och förbättra lösningarna hela tiden. För oss började det med ett bra samarbete med Vakin som första kund. Sedan dess har vi successivt lagt till fler kunder, lärt oss mer om problemen och förbättrat lösningarna steg för steg.

Alla tre är spända inför Umeågalan den 23 mars då det offentliggörs vem av finalisterna som får kliva upp på scenen som Årets unga företagare.

– Självklart är det nervöst, men samtidigt är en finalistplats en riktig fjäder i hatten, så jag är nöjd hur det än går, säger Tina Vesterlund.

Umeågalan är Umeås största mötesplats för näringslivet. Köp biljett på umeagalan.se.

Medarrangörer: Länsförsäkringar Västerbotten, NyföretagarCentrum, Ung Företagsamhet och BIC Factory.

Fakta finalister

Flow Below

Grundades: 2019.
Omsättning: 1,5 miljoner kronor
Antal anställda: 2.

flowbelow.se

Look Professionals
Grundades: Som aktiebolag 2016.
Omsättning: Cirka 1 miljon kronor.
Antal anställda: 1.

lookprofessionals.com

Ynk Produktion

Grundades: 2013.
Omsättning: 2 miljoner kronor
Antal anställda: 2.

ynk.se

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.