Frukthörnan, Littfest och Umeå Sport & Motion är finalister i Årets varumärke på Umeågalan. Här tipsar de om hur man bygger ett starkt varumärke.
– Satsa på att förbättra dig kvalitativt, snarare än kvantitativt. Tumma aldrig på kvaliteten – och var inte sentimental, säger Erik Jonsson på Littfest.
– Den största skillnaden med att arbeta med varumärke i dag jämfört med för tio år sedan är hur mycket enklare och lättillgängligt det har blivit att mäta och förstå sina resultat. Tröskeln för att komma igång med att arbeta med sitt varumärke är i dag väldigt mycket lägre tack vare de resurser som finns online, säger Sara Hedlund, ägare av Frukthörnan.
Sofi Andersson, verksamhetschef på Umeå Sport & Motion tycker att det är viktigt att på ett trovärdigt sätt förmedla sitt budskap och kärnvärde. Att låta kulturen på företaget genomsyra språket och att hålla sig till det.
– Vårt budskap är i grund och botten ganska basic: träna din kropp efter dina förutsättningar, ät vanlig mat – och borsta gärna tänderna två gånger per dag, säger hon och skrattar.
Hon fortsätter:
– Skillnaden nu mot för tio år sedan är att vi i dag kan kommunicera med våra medlemmar och andra Umeåbor i fler kanaler. Vi lär oss fortfarande hela tiden, i dag går det fort att göra fel och det försöker vi undvika genom att hela tiden låta vår värdegrund styra vårt språk: hos oss är alla välkomna!
Vad skulle du råda andra företagare att fokusera på för att nå goda resultat?
– Att aldrig tumma på kvaliteten. Man ska inte växa för växandets skull. Så stanna upp, utvärdera läget och fokusera på att förbättra dig kvalitativt, snarare än kvantitativt. Vi har varit noga med att identifiera goda samarbetspartners, har hållit fast vid de som besitter viktig kompetens och inte varit sentimentala när vi avbrutit sämre fungerande samarbeten, säger Erik Jonsson.
– Ja, som våra grundare Thomas och Ulla-Stina Ahrling brukar säga: stå stadigt och håll kursen stadigt mot ditt mål. Men följ inte alltid strömmen, våga gå din egen väg, säger Sofi Andersson.
– För att nå bra resultat är det viktigt att vara sig själv och tro på det man gör och alltid möta kunden med ett leende. Tänk på att välja dina leverantörer och samarbetspartners med omsorg, säger Sara Hedlund.
Köp biljett till Umeågalan den 21 mars, Umeås största nätverksarena för näringslivet, på www.umeagalan.se.
Medarrangörer Årets varumärke
Marknadsföreningen Umeå och Handelshögskolan vid Umeå universitet.
Finalister Årets varumärke
Frukthörnan i Umeå
Grundades: 1918.
Omsättning: 2,2 miljoner.
Antal medarbetare: 2.
Frukthörnan är en av Umeås äldsta butiker – den grundades 1918. Här säljs choklad och lakrits av hög kvalitet. Butiken ordnar chokladprovningar och är med på olika företags event för att sprida kunskap kring choklad.
Föreningen Littfest
Grundades: 2007.
Omsättning: Cirka 3,5–4 miljoner.
Antal medarbetare: 3 halvtidsanställda.
Littfest är en koordinerad litteraturfestival med unika samtal och möten. Festivalen startade 2007 som en liten gräsrotsfestival och motrörelse mot bokbranschens kommersialisering. Festivalen drevs från början av ett antal engagerade privatpersoner, för att senare ta formen av en ideell förening.
Umeå Sport & Motion
Grundades: 1980.
Omsättning: Cirka 25 miljoner.
Antal medarbetare: 75.
Umeå Sport & Motion är en av Umeås äldsta och största träningsanläggningar. De finns på tre ställen i Umeå – Utopia, Navet och Mariehem.