Kreativa företagaren: Få företagshemligheter spelar någon roll

– Dela med dig av kunskap, teknik och lokaler – företagshemligheter är sällan viktiga. Skapa istället relationer och bygg nätverk, vilket blir ett gemensamt skyddsnät. Sitt inte i ditt egna hörn utan hoppa på andras projekt när du själv har det stiltje – var inspirerad och redo för trubbel, säger Linus Andersson, filmproducent och ägare av Lampray.

Lampray är tillsammans med forfoodies.se och WorldofBoardGames finalister i priskategorin Årets kulturella och kreativa företag på Umeågalan.

Ungefär 130 000 företag är verksamma inom de kulturella och kreativa näringarna i Sverige och antalet fortsätter att öka. Företagen i branschen är mer inriktade på export och är mer digitala – och därmed mindre beroende av platsen än andra företag.

Hur är det att driva ett kreativt företag?

– Kreativitet är ett brett begrepp och alla är kreativa i sin vardag. Vårt erbjudande och våra tillgångar är immateriella värden som bedöms ur en subjektiv synvinkel. Att paketera en idé som inte är en fysisk produkt är en utmaning, säger Linus Andersson på Lampray.

– Ja, att kunna tänka utanför ens egen värld, att se möjligheter och våga testa. Det är en enorm fördel i ett kreativt företag. Samtidigt kan det vara en utmaning att verksamheten bygger på att medarbetarnas kreativitet och engagemang är på topp – för människor är inte alltid på topp. Men det är enklare att ställa om en människa än en maskin, säger Anna Hållsten, som driver forfoodies.se tillsammans med Anna Axelson.

Måns Andersson på WorldofBoardGames tillägger:

– Ofta kan kreativa företag vara snabbare att förändra sig och anpassa sig eftersom det redan är en del av processen i kreativa företag. Teknikföretag kan ofta behöva mer tid och planering för att styra om skutan.

Vad skulle ni råda andra företagare att fokusera på för att nå goda resultat?

– Samarbeta med andra, då vinner vi alla tillsammans. Om det går bra för dina konkurrenter, kan det

bli ännu fler roliga projekt som i slutändan spiller över och det finns saker att göra för alla, säger Linus Andersson.

Han tillägger:

– Det är få företagshemligheter som verkligen spelar någon roll. Dela med dig på kunskap, teknik och lokaler. Det är lätt att investera och satsa, men att skapa en långsiktigt stabil grund tar tid.

– Det viktigaste är att verkligen brinna för det man gör och att man hela tiden anpassar sig efter vad som händer runt omkring. Och lyssna bara lagom på andra, hitta din egen väg. Men man ska vara veta att det alltid händer saker man inte kan förbereda sig på – som en pandemi, en båt som fastnar i Suezkanalen, ett Ukrainakrig och mycket annat. Gör det bästa av situationen, säger Måns Andersson.

– Ja, gör jobbet med både hjärta och hjärna så kommer resultatet, det du gör som företagare ska vara viktigt för andra också, inte bara dig själv. Jag tycker också att man ska undvika att fokusera för mycket på detaljer i starten, testa tjänsten eller produkten på kunder och samarbetspartners – funkar det inte, gör om. Det ger oftast bättre resultat att våga testa istället för att ha allt perfekt från start, säger Anna Hållsten.

Umeågalan arrangeras den 21 mars och då avgörs det vem som får gå upp på scenen och ta emot statyetten.

Köp biljett till Umeågalan, Umeås största nätverksarena för näringslivet, på www.umeagalan.se.

Medarrangör Årets kreativa och kulturella företag

eXpression Umeå.

Finalister i Årets kreativa och kulturella företag

Lampray

Grundades: 2010.
Omsättning: 4 miljoner.
Antal medarbetare: 1.

Genom både reklam och film- och tv-produktioner försöker Lampray nå en internationell publik med projekt som har en stor spännvidd. Från att skildra vardagen för 16-åriga tjejer i Vilhelmina i dokumentärfilmen “EPA”, som var nominerad som bästa dokumentär vid Motor Film Awards 2022 och vann Tromsøpalmen 2021, till produktioner som “Kung Fury”, vilken hade premiär i Cannes, vann en Guldbagge för bästa kortfilm och rankades som den bästa kortfilmen i världen på IMDB under 2015/2016.

lampray.se

forfoodies.se (Mat och Event i Umeå)
Grundades: 2014.
Omsättning: Cirka 3 miljoner.
Antal medarbetare: 2.

forfoodies.se erbjuder events och aktiviteter för privatpersoner och företag med mat och dryck i fokus. Bland dessa ingår Umeå Smakfestival och Umeå Smakpromenad.

forfoodies.se

WorldofBoardGames
Grundades: 2004.
Omsättning: lite drygt 20 miljoner.
Antal medarbetare: 8.

Grundat 2004, erbjuder WorldofBoardgames sällskapsspel och pussel både online och i butiken IncradeGallerian. Deras fokus på att sprida spelglädje bidrar till Umeås kulturella utveckling, med starkt engagemang i ekologisk och social hållbarhet.

worldofboardgames.com

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.