Företagaren: Hållbarhet viktigare för tillväxten än tidigare

– Hållbarhet och att vara ett hållbart företag är en diskussion som är betydligt mer relevant i dag än för tio år sedan. Av den anledningen har hållbarhet blivit en viktigare del i ett företags tillväxtstrategi. Det välkomnar vi, säger Emma Fjällvide, Head of Commercial Management på W3 Energy.

Bolaget är, tillsammans med Vännäs Verkstads och Pelagia Nature & Environment, finalist i Årets tillväxtföretag till Umeågalan.

– Stick to the game plan. Entreprenörskapet medger en stor frihet, och närmast oändliga möjligheter att utveckla sitt företag.

Det säger Peder Larsson, vd på Pelagia Nature & Environment, till andra företagare som vill lyckas med sin tillväxt. Han fortsätter:

– Jag tror att det finns ett stort värde i att inte springa på varje boll, att inte förgrena verksamheten i alla tänkbara riktningar, även om det ofta känns intressant för stunden. Försök renodla det område där företaget har möjlighet att bli som mest konkurrenskraftigt. Det är fullt möjligt att göra detta utan att göra avkall på entreprenörskapets frihet!

– Ja, investera i dina medarbetare och låt dem vara delaktiga – tillsammans skapar ni ett starkare företag. Var transparent och ha roligt på jobbet! Det skapar arbetsglädje, kreativa idéer och engagemang, säger Emma Fjällvide.

– Undvik att bli för beroende av en enda kund. Sprid hellre ut verksamheten på flera kunder – det minskar sårbarheten. Man ska också förstå att alla kunder är viktiga. Se till att upprätta en god kommunikation, för en nöjd kund är den bästa reklamen, säger Daniel Wallberg, platschef på Vännäs Verkstads.

Emma Fjällvide menar att tillväxtstrategier inte ser likadana ut i dag som de gjorde för tio år sedan. I dag är det betydligt viktigare att vara ett hållbart företag, vilket innebär att hållbarhet måste inkluderas i strategin.

– Som kommersiell och teknisk förvaltare inom förnybar energi bidrar W3 Energy till den gröna omställningen, så vi välkomnar så klart hållbarhetsfokuset. Vi har förändrat något i vår strategi det senaste året för att skapa ett hållbart företag över tid, där processer och en stark ekonomi är grunden, säger hon.

Hon tipsar om att sätta mål och våga gå mot dem.

– Det är så lätt att fastna i vardagens leverans, att ha alla hattar på sig samtidigt, köra på och tappa bort ordning och reda samt det mål som är uppsatt. Så reflektera, stanna upp – skapa den kultur och den ordning du önskar redan från start – håll i arbetet och var föränderlig i tillväxtfaserna. Förändring är en del av vardagen, säger hon.  

Vad har motiverat er mest?

– Utöver de rent projektmässiga frågeställningarna har ”pusselbyggandet” av kompetenser och personer varit det mest lärorika, och också det mest givande. Att följa en tankes väg från planeringsskedet till att bli en, i det närmaste, självspelande orkester med en mängd kompetenser, skänker en otrolig tillfredsställelse, säger Peder Larsson.

– Variationen av kundernas utmaningar och idéer motiverar oss att hålla en högteknologisk kunskap – det är inspirerande. Vi har en högteknologisk maskinpark och enorm personlig kompetens. Mångfalden av produkter har gett oss en bred kunskapsbas som kommer våra kunder till nytta, säger Daniel Wallberg.

Umeågalan arrangeras den 21 mars och då avgörs det vilket bolag som tar hem segern.

Köp biljett till Umeågalan, Umeås största nätverksarena för näringslivet, på www.umeagalan.se.

Medarrangörer Årets tillväxtföretag

Deloitte, Vitec Software Group och Almi Nord.

Finalister Årets tillväxtföretag

W3 Energy (W3 Renewables AB)
Grundades: 2010.
Omsättning: Cirka 70 miljoner.
Antal medarbetare: 52 heltid, inklusive timanställda blir det 55.

W3 Energy är en oberoende kommersiell och teknisk förvaltare inom förnybar energi. Företaget är specialiserad på vindkraftparker i kalla klimatförhållanden i Norden. W3 Energy förvaltar i dag 32 procent av svensk vindkraft, vilket är cirka 4 300 MW (en genomsnittlig villa förbrukar cirka 20 MWh per år).

w3.se

Pelagia Nature & Environment

Grundades: 1991.
Omsättning: cirka 50 miljoner.
Antal medarbetare: Cirka 50.

Pelagia är ett kompetenscentrum inom biologi, ekologi och naturmiljö. Företaget är experter inom naturmiljö, och hjälper företag och myndigheter i deras arbete i naturmiljöfrågor.

pelagia.se

Vännäs Verkstads
Grundades: 1961.
Omsättning: 50 miljoner.
Antal medarbetare: 19.

Vännäs Verkstads är ett expansivt legoföretag som stödjer sina kunder inom tillverkande industri genom kompetens inom traditionell verkstadsteknik och moderna tekniker som 3D-utskrifter med mera. Deras kunder omfattar mer än 60 företag i olika storlekar som är i behov av specialkonstruerade detaljer till sin produktion. Volvo Lastvagnar är en av de större kunderna och leveranser sker bland annat till deras fabriker.

vannasverkstads.se

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.