Företagaren: Bygg starka team från start

– Lyssna på kundens behov, våga gå er egen väg i ert värderbjudande och fokusera på att bygga starka team från start. 

Det säger Johan Jonsson, medgrundare på Noor Digital, som tillsammans med Kaj Johanssons Åkeri och Ecogain är finalister i Årets tillväxtföretag.

– Satsa på kundfokus! För att lyckas med det behövs engagerade och duktiga medarbetare, så det är viktigt att skapa trivsel och rätt anda, säger Stefan Johansson, vd på Kaj Johanssons Åkeri.

Noor Digitalgrundades 2015 och hjälper kunder att maximera effekten av sin digitala närvaro i olika kanaler.

– Vår resa har bara börjat, men finalistplatsen till Umeågalan är ett kvitto på att vi som bolag är på rätt väg. Framför allt är det kul att alla kollegor får ett tydligt kvitto på hur grymma de är! säger Johan Jonsson.

– Ja, finalistplatsen betyder väldigt mycket för Ecogain. Vi har inte någon av våra stora kunder i Umeå, och syns därför inte så mycket i Umeåsammanhang, så den uppmärksamhet vi får på hemmaplan gör oss väldigt stolta, säger Tove Hägglund, Head of Sales på Ecogain, konsult inom affärsmässiga lösningar för biodiversitet.

Hon tipsar andra företagare att satsa på kvalitet, kundvärde, fokus på hållbarhet och omvärldsbevakning.

– Det är ett måste för att ligga i framkant. Det som motiverar mig mest är att förstå utmaningar och utforska möjliga lösningar för att bidra till ett systemskifte, så att vi tillsammans bygger det hållbara samhället. Att testa nya vägar tillsammans med engagerade kunder och kollegor är oerhört stimulerande.

Stefan Johansson är vd på Kaj Johanssons Åkeri och tredje generationen i familjeföretaget.

– Det är en otrolig resa jag har fått vara med på. Man lär sig hela tiden! Möten med kunder och medarbetare motiverar och det är roligt när vi kan utvecklas tillsammans. Det är också väldigt roligt att göra affärer, säger han.

Han tipsar om att våga tacka nej till uppdrag som inte är lönsamma, men också att ha kontroll på ekonomin och kalkylen för uppdragen så man vet om det går ihop eller inte.

– Var nyfiken och öppen samtidigt som du är modig och vågar. Gör ett bra jobb, så säljer det sig självt, säger han.

För Johan Jonsson är största drivkraften att se individer utvecklas på bolaget samtidigt som de bidrar till konkret affärsnytta för företag

– Den kombinationen är häftig, säger han.

Umeågalan är den största nätverksarenan för näringslivet i Umeå och arrangeras den 23 mars. Då avgörs vilket företag som får gå upp på scenen och ta emot statyetten i Årets tillväxtföretag. Köp biljett till Umeågalan på umeagalan.se.

Medarrangörer: Deloitte, Nordea och Almi Nord.

Företagsnamn: Noor Digital.
Grundades: 2015.
Omsättning: 35 miljoner kronor.
Antal anställda: 40.

noordigital.com

Företagsnamn: Ecogain.
Grundades: 2001.
Omsättning: 71 miljoner kronor.
Antal anställda: 66.

ecogain.se

Företagsnamn: Kaj Johansson Åkeri.

Grundades: 1960.

Omsättning: 275 miljoner kronor

Antal anställda: 150.

kajs.se

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.