– Gör grundjobbet tidigt och hitta dina långsiktiga målbilder. Snabba skiftningar och fokusförflyttningar kostar oftast mer tid och pengar, säger Anders Samuelsson, kreativ ledare på Gotthards Krog.
Gotthards är tillsammans med Sartorius och Adlede finalister i Årets innovativa företag på Umeågalan.
– Vårda, utbilda och utmana era anställda. Inkludera alla och var transparent i beslutsprocesserna, tipsar Johan Trygg, forskningschef på Sartorius.
Adlede använder maskininlärning för att placera annonser i bästa möjliga sammanhang, utan att använda personliga data. Detta ger annonsören effektiva kampanjer, publicisten ersättning för kvalitetsmedia och läsaren relevanta erbjudanden med bibehållen integritet.
– Vi är stolta över företagets rötter i Umeå och glada att uppskattningen verkar vara ömsesidig, säger Johanna Björklund, grundare och teknisk chef.
Sartorius i Umeå utvecklar och säljer AI- och ML-mjukvara som hjälper läkemedelsindustrin att snabbare och billigare kunna utveckla och tillverka biologiska läkemedel.
– Det är extra roligt att bli uppmärksammad på hemmaplan. Eftersom våra kunder främst finns på den globala marknaden så kan finalistplatsen leda till att fler i Umeå får veta att vi finns och förstå hur vårt fokus på innovation bidrar till global hälsa och hållbar utveckling, säger Johan Trygg.
Han råder andra företagare att vara kreativa och fatta snabba beslut, men att man inte ska vara rädd att finjustera och snabbt rätta till eventuella misstag.
– Nya produkter och tjänster innebär att vi inte vet var gränserna går och hur marknaden reagerar – jobba nära era kunder för att testa och skaffa ny erfarenhet, säger Johan Trygg.
Johanna Björklund tillägger:
– Fokusera på att bygga ett bra team och en effektiv produkt, och gå globalt så tidigt som möjligt.
Enligt Anders Samuelsson är det viktigt att våga vara långsiktig i sina satsningar eftersom goda resultat ofta låter vänta på sig.
– Det viktigaste är förankringsprocessen så att alla känner delaktighet och jobbar mot samma målbild.
Han tillägger:
– Jag trodde nog aldrig att det skulle ta så lång tid att skapa förändring och få gäster att göra de enkla och mer medvetna valen i sin dagliga konsumtion. Det tar väldigt lång tid och är utmanande på så många sätt, men samtidigt inget vi skulle kunna välja bort. När man till slut ser resultatet får man helt enkelt försöka njuta lite extra.
Han beskriver ett innovativt företag som ett lösningsorienterat och tillåtande företag med en våga-testa-kultur som är inkluderande och utmanar normer.
På frågan om vad som kännetecknar ett innovativt företag, svarar Johanna Björklund:
– Att hela organisationen genomsyras av nyfikenhet och en vilja att lära sig mer, både om tekniska lösningar och kundens upplevelse av produkten.
Umeågalan är den största nätverksarenan för näringslivet i Umeå och arrangeras den 23 mars – köp biljett på umeagalan.se.
Medarrangörer: Uminova Innovation, Umeå Biotech Incubator, eXpression Umeå och Almi Nord.
Företagsnamn: Adlede.
Grundades: 2017.
Omsättning: 5 miljoner kronor.
Antal anställda: 10.
adlede.com
Företagsnamn: Gotthards Krog – en del av Blå Huset Hotell Umeå.
Grundades: 2014.
Omsättning: 22 miljoner kronor.
Antal anställda: 25.
gotthardskrog.se
Företagsnamn: Sartorius Stedim Data Analytics.
Grundades: 1987.
Omsättning: 370 miljoner kronor.
Antal anställda: 85 i Umeå – totalt 102 i Sverige.
sartorius.com