Succé eller katastrof – tillväxtföretagen tipsar

Nyckeln till att växa är bra medarbetare. Hitta rätt person för uppgiften! Det menar Tor Troeng, vd på Canman, som är finalist i Årets tillväxtföretag till Umeågalan tillsammans med Toontrack Music och Swoosh Sverige.

– Det är en styrka att ha personer med olika erfarenheter och kunskaper i ett bolag – och att hitta sätt att dra nytta av den styrkan, säger Tor Troeng.

Den 16 juni arrangeras Umeågalan och då avslöjas vinnarna i alla priskategorier.

– Att vi är finalister är ett bevis på att vi jobbar rätt. Vi är väldigt stolta över vår personal, de har en stor del i vårt företags utvecklingsresa. Så länge vi gör ett bra jobb får vi mer kunder och det blir lättare att rekrytera, säger Mikael Gruffman, vd på Swoosh Sverige.

Han håller med om att rekrytering är a och o för ett bolag.

– Vi har förstått vikten av att rekrytera rätt, både då det gäller tekniskt kunnande och social kompetens. Man kan köpa hur mycket teknisk utrustning som helst, men det är ändå människan bakom spakarna som är viktigast, säger Mikael Gruffman.

– Ja, att hitta rätt person för uppgiften har varit nyckeln till vår framgång. Men det är också viktigt att våga lita på sina anställda och tillåta dem att göra fel ibland, säger Tor Troeng.

Peter Knutsson, vd på Toontrack Music tipsar andra företagare att fokusera på produkterna eller tjänsterna, deras kvalitet och användbarhet.

– Att ha engagerade medarbetare som utvecklar bra produkter är fantastiskt. Produkterna ska vara enkla att köpa, vara ledande och prisvärda ­– det brukar vinna i längden. Men försök att skapa uthållighet, det tar ofta längre tid än man tror … Toontrack har hållit på i mer än 20 år! Så fokusera på det företaget är riktigt bra på. För vår del har det dels handlat om nya programvaror i samma bransch, dels om att kontinuerligt kunna producera och lansera nytt innehåll till befintliga produkter – det är bra för tillväxten, säger han.

På frågan vad en företagare bör undvika svarar Peter Knutsson:

– Undvik produkter och marknader som avtar och minskar, undvik allt som inte är skalbart och undvik långa distributionskedjor och affärer där det tar lång tid för kunden att fatta beslut. Ett fåtal affärer kan vara skillnaden mellan succé och katastrof. 

Mikael Gruffman menar att det är viktigt att göra en tydlig analys över marknaden innan man satsar på nya verksamhetsområden eller etableringar på nya orter.

– Vi har byggt upp ett bolag med en stark organisation med många digitala funktioner för att klara av att växa snabbt på många orter. Men det är också viktigt att säkerställa det lokala affärsmannaskapet på varje ort, säger han och tillägger:

– Vi har en skön känsla i vårt företag, alla är lika mycket värda, våra chaufförer och tekniker är våra bästa ambassadörer. Det är väldigt viktigt att ha kul på jobbet! Men alltid safety first!

Den 16 juni avgörs det vem som vinner i priskategorin Årets tillväxtföretag.

Läs mer om Umeågalan och köp biljetter på umeagalan.se.

Om Årets tillväxtföretag

Årets tillväxtföretag vill uppmärksamma företag som har mod och förmåga att satsa på en varaktig tillväxt i Umeå. Tillväxten ska ha skett som ett resultat av en strategisk och medveten satsning från företagets sida och det ska finnas goda förutsättningar för fortsatt tillväxt och lönsamhet.  

Medarrangörer: Deloitte, Swedbank och Almi Nord.

Finalister Årets tillväxtföretag

Mobile Canning Sweden – Canman

Grundades:
2016

Omsättning: 31 miljoner kronor

Antal medarbetare: 17

Canman erbjuder möjlighet för bryggerier, dryckesproducenter och varumärkesägare, som inte har kunskap eller tillgång till utrustning eller produktionsanläggning, att tappa dryck på burk. Både i form av mobila tappningslinjer och en fast produktionsanläggning. Bolaget sysslar även med burkförsäljning samt gör service och underhåll på tapputrustning.

Toontrack Music

Grundades: 1999
Omsättning: 170 miljoner kronor
Antal medarbetare:Drygt 40

Toontrack Music utvecklar och säljer mjukvaror och ljudbibliotek för låtskrivare och musikproducenter. EZdrummer och Superior Drummer är världsledande produkter för trummor och förenklar låtskrivandet och produktionsprocessen utan att ge avkall på ljudkvaliteten – tvärtom; ljuden är inspelade av ledande producenter i några av väldens bästa studios. Förutom produkter för trummor har Toontrack Music även EZbass (basgitarr), EZkeys (piano) och EZmix (mixverktyg) som också växer med fler och fler användare.  

Swoosh Sverige

Grundades: 2007
Omsättning: 240 miljoner kronor
Antal medarbetare: 180

Swoosh är miljötekniskt företag. Med en strategisk placering av våra kontor, täcker de i dag upp stora delar av Sverige. Företaget utför tjänster som bland annat relining, högtrycksspolning, tv-inspektion, slamsugning, sanering och tömning av olje- och fettavskiljare. Uppdragsgivare är hushåll, företag och offentlig sektor.

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.