Så lyckas du med exporten – tålamod, timing och tur

Vad krävs för att lyckas med sin exportsatsning? Jo, tålamod, timing och tur. I alla fall om man får tro Caroline Jonsson, Product Manager på Rototilt.

– Att göra en exportresa är kostsamt i både tid och pengar. Det kommer att krävas ett helhjärtat fokus och noggranna omvärldsanalyser, säger hon.

Rototilt är tillsammans med Elsys och COS Systems finalister i Årets exportföretag till Umeågalan.

Den 16 juni arrangeras Umeågalan och då avgörs det vilken av finalisterna som står som vinnare av Årets exportföretag.

­– Det känns väldigt spännande. Vi är otroligt stolta över att vara finalist – ett erkännande att vi gör något bra! Det är viktigt att stanna upp ibland och reflektera över saker vi åstadkommit och gjort, att vara stolt. Det är så lätt att bara vilja framåt och ta ytterligare steg, säger Mikael Philipsson, vd på COS Systems.

COS Systems etablerade sig i USA 2013 och har varit där sedan dess. Första åren enbart
genom resor från Sverige samt att en av COS anställda i Umeå flyttade över. Nu är

första amerikanerna anställda och antalet ökar, men COS Systems uppmuntrar fortfarande sina svenska medarbetare att bo och arbeta i USA under en tid. 

– Det som gjort att vi har lyckats utomlands är att vi har förmått bygga långsiktiga relationer från början. Vi har satt oss in i den lokala marknaden, vilket gjort att vi har fått ett otroligt starkt förtroende över tid. Varje marknad är unik och det är viktigt att uppleva den på plats och att lyckas föra över företagets kultur dit, säger Mikael Philipsson.

Vi lever i en globaliserad värld, som ständigt utvecklas och förändras. Enligt Caroline Jonsson handlar det om att ha respekt för de skillnader och unika utmaningar man kan mötas av på nya marknader.

– Att förbereda sig väl inför en exportsatsning är inte alltid så enkelt – det gäller att göra noggranna omvärldsanalyser och sätta tydliga målsättningar där man har funderat igenom olika scenarion – men det handlar också om att våga tro på sina idéer och våga satsa, säger hon.

Men det är också kostsamt och tar tid att etablera sig på nya marknader.

– I dag exporterar vi till över 40 länder och arbetar med att utöka antalet distributörer. Självklart är det ibland frustrerande att se den potential och de enorma fördelar våra produkter skulle innebära för hela entreprenadbranschen – och så tar allt sådan tid. För att lyckas är det viktigt med täta samarbeten mellan kollegor och samarbetspartners, säger Caroline Jonsson.

– Ja, det tar lång tid, det krävs ett starkt fokus och kostar mer än man tänker sig. Ledtid för en större affär kan vara mellan två och tre år. Det ska man vara beredd på, säger Mikael Phlipsson.

Elsys var tidigt ute med professionella produkter inom sensorkommunikation, som sedan vuxit sig till världsstandard. Det har bidragit till att bolaget har lyckats behålla sin position som en av de stora leverantörerna av trådlösa sensorer.

– Den svenska marknaden var liten i början, vilket gjorde att vi direkt satsade på en global export. Dagens teknik och goda transporter har gjort det möjligt för mindre företag att arbeta på en global marknad med god framgång. I dag exporterar vi mer än 90 procent av alla produkter, säger Peter Björk, vd på Elsys. 

Han tipsar företag om att starta en webbhandel och anpassa den för att kunna hantera utländska kunder direkt från start. Men också att se till att synas på branschspecifika mässor utomlands, vilket kan göras i ganska liten skala utan stora kostnader.

­– För oss var det effektivt att i ett tidigt stadium ha en webbhandel i EUR-valuta, vilket gjorde det enkelt att handla från oss även utanför Sverige. Det har också visat sig vara ett bra val att låta andra företag vara återförsäljare av våra produkter, men utan att ge dessa exklusiv rätt till vissa distrikt eller länder, säger Peter Björk.

Läs mer om Umeågalan och köp biljetter på umeagalan.se

Om Årets exportföretag

Årets exportföretag vill uppmärksamma och visa goda exempel på exporterande företag. Genom att stimulera fler företag att utveckla sin verksamhet genom att satsa på exportverksamhet kan priset bidra till ökad tillväxt och lönsamhet. Årets exportföretag tilldelas ett företag som med hänsyn till sina resurser och på ett betydande sätt har utvecklat sin verksamhet genom att lyckas på en internationell marknad. 

Medarrangör: Västerbottens Handelskammare.

Finalister Årets EXPORTFÖRETAG

Rototilt Group

Grundades: Bolaget har anor från 1980-talet, men Rototilt blev en egen koncern 2015.

Omsättning: 770 miljoner kronor

Antal medarbetare: 290

Rototilt förvandlar grävmaskiner världen över till effektiva redskapsbärare. Företaget har dotterbolag i Norge, Finland, Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Kanada samt distributörer i ytterligare åtta länder. Totalt exporterar bolaget till över 40 marknader och fler är redan på gång.

Elsys (Elektroniksystem i Umeå AB)

Grundades: 2005

Omsättning: 60 miljoner kronor

Antal medarbetare: 10

Elsys designar och producerar IoT-produkter, alltså Internet of Things, främst i form av trådlösa sensorer för fastigheter. Dessa har en allt större roll i framför allt kommersiella och offentliga byggnader för att få bättre koll på inomhusmiljö, ventilation, personrörelser, lokalanvändande och liknande. Detta för att kunna optimera energiåtgång, trivsel, städning och andra saker som kunderna kan vara intresserade av. Till skillnad från många andra företag inom IoT så koncentrerar sig Elsys på hårdvaran, det vill säga att utveckla och ta fram bra och hållbara produkter, vilket tillsammans med att de var tidigt ute, har skapat en nisch på marknaden som de har lyckats ta ganska stora andelar av.

COS Systems

Grundades: 2011

Omsättning: 30 miljoner kronor

Antal medarbetare: 20

COS Systems levererar mjukvara i form av affärsstödssystem till fiberoperatörer som gör det möjligt att erbjuda ett öppet nät med många tjänsteleverantörer och fullt automatiserat. Vi har lång erfarenhet av detta i Sverige och här har vi i dag runt 95-procentig fibertäckning till alla hushåll. CO Systems gör det möjligt för andra länder att dra nytta av denna erfarenhet. Till exempel är USA och Canada endast på cirka 35-procentig fiberutbyggnad och stora delar av Europa ligger på enbart mellan 10- och 40-procentig utbyggnad. COS Systems gör det möjligt att komma igång som fiberoperatör på bara några månader, något som annars skulle ha tagit några år. 

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.