– Sätt tydliga mål med vilken typ av företag du är och sväng inte bara efter trender.
Det säger Mattias Wiking, vd på Turborilla, som är finalist i Årets företag inom de kulturella och kreativa näringarna tillsammans med Underbaraclara och Storspoven.
– Ja, konkurrensen är mördande och den som inte har ett eget unikt erbjudande når inte genom bruset, säger Clara Lidström på Underbaraclara.
Den 16 juni arrangeras Umeågalan och då avgörs det vem som står som vinnare i Årets företag inom de kulturella och kreativa näringarna.
– Det är otrolig hedrande att med det lite udda yrke och det företag jag driver få bli nominerad och lyft som ett gott exempel i branschen, säger Clara Lidström.
Hon beskriver sig själv som en tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna och att hon allra mest tävlar jag mot mig själv.
– Att hela tiden bli bättre, nå ut till fler och utvecklas som kreatör. Jag har ju två kunder – mina läsare och mina annonsörer – och att försöka göra båda dessa grupper nöjda är en rolig och sporrande utmaning, säger hon.
Hon menar att en vinnande strategi genom åren har varit att jobba med människor som haft en större kompetens än hon själv.
– Varje person som jag plockar in ska vara den bästa inom sitt område, vare sig det handlar om en redaktör eller en assistent, säger hon.
För Mattias Wiking på Turborilla har det varit viktigt med en stark kompass med egna värderingar, men också att de tackat nej till möjligheter som de inte tror passar dem.
– Vi skippar snabba pengar om vi tror att det går ut över arbetsförhållanden för våra medarbetare eller på våra spelare. En annan viktig sak är att vi utvecklar våra spel i nära samarbete med de utövare som finns i sporten. Då får vi snabbt feedback från våra spelare ur ett spelarperspektiv, men det hjälper oss även att fortsätta vara sanna mot sporten, säger han.
– Ja, en långsiktig fördel för oss är att vi inte ser på oss som företagare, utan att vi i första hand fokuserar på vårt skapande. Man ska göra det som känns kul, vettigt och hållbart och inte oroa sig så mycket om vad andra gör, säger Samuel Isaksson på Storspoven. .
För att kunna utvecklas som kreativ företagare säger Clara Lidström att det är viktigt att bli bra på hantverket bakom.
– Det gäller vare sig du vill bygga företag via sociala medier eller rent av jobba som influencer. Skriv, fota, filma, podda, paketera och skapa idéer – lär dig av de bästa, gå kurser, läs böcker. Konkurrensen är mördande och den som inte har ett eget unikt erbjudande når inte genom bruset, säger hon.
Hon menar också att det är viktigt att våga ta hjälp.
– Driver man ett företag baserat på att man är en kreativ och konstnärlig själ kanske bokföring och administration inte är ens starka sidor. Att ta hjälp för att frigöra tid för skapande kan visa sig vara en viktig ekonomisk investering i företaget, säger Clara Lidström.
Mattias Wikings tips är att skaffa sig några års erfarenhet som anställd innan man startar eget.
– Då får du göra misstag i en mer kontrollerad miljö. Sedan är det är en sådan otrolig hets på att få investeringspengar i många branscher. Om möjligt, undvik att ta in kapital in i det längsta. Sedan ska du ha en rimlig ambition på det första spelet. Börja med ett litet spel och få det klart, istället för att jobba med drömprojektet som aldrig blir färdigt, säger han och tillägger:
– Sätt tydliga mål med vad för typ av företag du är, sväng inte bara efter trender. Många tar heller inte hand om sin personal så som man borde. Det är mycket övertid och låga löner i branschen. Vi är glada att vi inte ramlat i den fällan.
Den 16 juni ordnas Umeågalan på Umeå Folkets Hus, med flera nya priskategorier och en ny matupplevelse.
– Vi är alltid lika glada när det vi skapar uppskattas, oavsett om det är någon som lyssnat på vår musik, köpt en t-shirt eller i Umeågalansammanhang. Allt skönt folk i vår krets ger oss energi – och strävan efter att skapa kreativa verk med hög kvalitet motiverar oss att fortsätta, säger Samuel Isaksson.
Läs mer om Umeågalan och köp biljetter på umeagalan.se
Om Årets företag inom de kulturella och kreativa näringarna
Med Umeågalans pris till årets företag inom de kulturella och kreativa näringarna vill vi uppmärksamma företag som använder kulturskapande eller andra kreativa processer som affärsidé eller som sin råvara. Priskategorin vänder sig till såväl nya som redan etablerade företag. Priset kan även tilldelas nätverk av företag som tillsammans uppfyller kriterierna.
Medarrangörer: eXpression Umeå och Umeås Fabriks och Hantverksförening
Finalister Årets företag inom de kulturella och kreativa näringarna
Storspoven
Grundades: 2015
Omsättning: 3–4 miljoner kronor
Antal medarbetare: 1 anställd plus konsulter
Storspoven är den kommersiella armen för det kreativa kollektivet Random Bastards, vars uppgift är att tillvarata och tillgängliggöra kopplade artister och kreatörers kreativitet.
Underbaraclara
Grundades: 2011
Omsättning: 3,6 miljoner kronor
Antal medarbetare: 4
Underbaraclara driver en av Sveriges mest lästa bloggar – hon jobbar med inspiration, att underhålla och inspirera sina läsare och varje dag ge dem vad de inte visste att de ville ha. I dag skriver hon även böcker, gör En Underbar Pod, driver några stora intagramkonton, föreläser och medverkar i tv.
Turborilla
Grundades: 2008
Omsättning: 33 miljoner kronor
Antal medarbetare: 35
Turborilla göra actionsport spel för mobil, bland annat motocrossspel och BMX-spel. Bolaget riktar sig till actionsportentusiaster och har lyckats skapa spelen så att de är lätta att spela, men samtidigt verklighetstrogna. Turborilla samarbetar alltid med proffsutövare för att få feedback på sina spel – långt innan de släpper dem till spelarna.