Unga företagarens tips – lyssna på andra men tänk själv

Sluta aldrig tro på dig själv och våga ta plats. Det är ett av råden från de tre finalisterna i Årets unga företagare till Umeågalan.

– Att vara den med minst kunskap på ett möte är en snabb väg framåt – man ska alltid omringa sig med kunnigt folk, säger Gabriella Persson, vd på Vakona.

I höstas fick alla som ville nominera sina favoriter till Umeågalan. Därpå följde ett hårt juryarbete, som i januari resulterade i 30 finfina finalister. Finalister i Årets unga företagare är Gabriella Persson på Vakona, Ismatullah Husseini på Fixphone och Frida Dorsch på Edgar Deco.

– Jag är jätteglad! Nomineringen är en stor ära för mig och företaget, som också blir uppmärksammat. Jag hoppas att det gör att fler får höra om våra tjänster så att de väljer att laga och återvända sin trasiga elektronik i stället för att köpa ny, säger Ismatullah Husseini.

Han startade Fixphone år 2016 och har varit snabbväxande sedan dess. Hans bästa tips till andra unga entreprenörer är att inte dra på sig för stora kostnader.

– Man ska fokusera på att göra det man är bra på till minsta möjliga kostnad. Om man drar på sig för stora kostnader, som dyra samarbeten eller lokaler, så kommer man inte ha råd att utveckla företaget på ett bra sätt, säger Ismatullah Husseini.

– Ja, man måste våga tro på sig själv. Det är något som jag själv fått kämpa med. De flesta som arbetar inom min bransch är högutbildade och har flerårig erfarenhet. Detta gjorde att jag som ung företagare, många gånger kände att jag inte räckte till. Trots detta fortsatte jag och nu har jag tagit mig längre än vad jag någonsin kunnat tro! säger Gabriella Persson.

Hon menar att det är viktigt att omringa sig med kunnigt folk så snabbt som möjligt.

– Ett väldigt bra sätt att göra det är att söka till en inkubator, bättre stöd och utbildning finns inte. Att kunna dra lärdom av varje möte är en snabb väg framåt, säger Gabriella Persson.

Frida Dorsch tycker att alla framsteg är bra – stora som små. Men också att det är lätt att sätta stora mål, utan att veta vad man egentligen ger sig in på.

– Det är annorlunda i praktiken än i teorin – eller planeringsstadiet. Därför är det viktigt att vara openminded och bara fokusera på att ta små steg framåt. Till slut släpper det, säger hon.

För hennes del har de största framgångsfaktorerna varit bra kundvård, flexibilitet och tillgänglighet.

– Motgångar är utmanande, men absolut mest lärorika. Det är utveckling som motiverar mig mest; att bli bättre, snabbare, få ökad kundnöjdhet, effektivare arbetssätt, medarbetare som kan utvecklas personligen och så vidare. Det är lätt att ta andras råd och åsikter på för stort allvar, det är viktigt att lyssna på andra men att alltid tänka själv, säger Frida Dorsch.

Den 16 juni arrangeras Umeågalan och då avgörs vilken av finalisterna som får kliva upp på scenen som vinnare.

– Det här har verkligen gett ökad stolthet! Jag har fått reflektera mycket över min egen och Vakonas resa, vilket har varit roligt. För några år sedan kämpade Vakona för att söka pengar för att utarbeta framtidsplaner. I dag är vi ett Vakona som förverkligar dessa planer – ett företag som nyligen säkrat en finansiering på 15 miljoner kronor, säger Gabriella Persson.

Läs mer om Umeågalan och köp biljetter på umeagalan.se

Om Årets unga företagare

Umeågalans pris Årets unga företagare utses till en företagare, max fyllda 30 år, som uppfyller minst ett av nedanstående kriterier:

  • Person vars nyskapande förmåga och/eller ledarskap har lett till eller har potential att leda till kommersiell framgång.
  • Person vars idé och utveckling av nya produkter eller tjänster har en stor potential till genombrott som främjar förnyelsen av Umeås näringsliv.

Medarrangörer: Länsförsäkringar Västerbotten, NyföretagarCentrum, Ung Företagsamhet och BIC Factory.

Finalister Årets unga företagare

Fixphone Västerbotten

Grundades: 2016

Omsättning: 22 miljoner kronor

Antal medarbetare: 22

Fixphone reparerar och säljer mobiltelefoner och surfplattor med tillbehör. De återvinner nästan allt från trasiga mobiltelefoner och surfplattor och lagar 99 procent av alla trasiga enheter som kommer in. 

Edgar Deco

Grundades: 2016
Omsättning: 1,4 miljoner kronor
Antal medarbetare:2

Edgar Deco skapar fina, attraktiva inredningar och miljöer för företag och privatpersoner

vid exempelvis försäljning av bostäder eller renovering av kontor. Bolaget bistår även med projektsamordning, som gör att projekten löper smidigt – som litet företag är de flexibla och kan enkelt anpassa sig till kundens krav och behov.

Vakona

Grundades: 2019
Omsättning: 165 000 kronor
Antal medarbetare: 2

Vakona utvecklar ett antibiotikafritt läkemedel för behandling av akne. Bolaget har sitt ursprung i forskning av grundaren Oleg Alexeyevs forskningsgrupp vid Umeå universitet. Läkemedlet kan användas för effektiv behandling av akne, exempelvis genom applicering i form av hudkräm. För närvarande är behandlingen i preklinisk fas. Akne är världens vanligaste hudsjukdom och dagens behandlingar har många brister. Vid jämförelse med dagens behandlingar har Vakonas produkt potential att lösa dessa problem – behandla akne effektivt, på kort tid och utan biverkningar.

ÖVERGRIPANDE KRITERIER

Giltighet

De övergripande kriterierna gäller för samtliga priskategorier som delas ut på Umeågalan. Dessa kriterier är fastställda av Umeågalans styrgrupp 210210.

Användning

De övergripande kriterierna ska användas av respektive priskategori i samband med att juryn utser finalister och vinnare. Samtliga företag som ska utses till finalister och/eller vinnare på Umeågalan ska av juryn bedömas uppfylla de övergripande kriterier i sin helhet. De övergripande kriterierna används ej för att rangordna vilka företag som utses till finalister och/eller vinnare, till detta används de kriterier som är specifika för respektive priskategori.

Kriterier

Umeågalan är en gränsöverskridande mötesplats för Umeås företagande med syfte att bidra till arbetet med att skapa förutsättningar för företag att starta, växa och etablera sig.

Priskategorierna på Umeågalan vänder sig därför till verksamheter som i första hand bedrivs i företagsform i privat sektor (offentligt ägda företag kan ej tilldelas pris på Umeågalan). Med företagsform avses enskild näringsverksamhet, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag eller ekonomisk förening.

Företaget ska nå framgång utan att det sker på bekostnad av människor och miljö (ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet). Det innebär inte att företag som har en påverkan på människor och miljö är exkluderade men företaget i fråga ska bedömas bidra mer positivt än negativt till agenda 2030 (de 17 globala målen). Företaget ska vid tillfället bedömas ha en sund ekonomisk ställning.

Företaget ska ha sitt säte i Umeå och/eller bedriva en verksamhet i Umeå eller dess närhet och som bidrar till Umeås tillväxt och Umeås långsiktiga mål*.

*Umeås vision och långsiktiga mål (fastställda av kommunfullmäktige, klippt från umea.se)

 Vision

Umeå kommun har som vision att Umeå ska ha 200 000 invånare senast år 2050. Visionen uttrycker att alla ska uppleva att de vinner på att bo och verka i Umeå. Det gäller alla Umeås medborgare och alla som överväger att flytta hit och etablera sig, studenter, företag med flera.

Långsiktiga mål

  • Umeås tillväxt ska klaras med social, ekologisk, kulturell och ekonomisk hållbarhet med visionen om 200 000 medborgare år 2050.
  • Umeå ska växa hållbart utan några utsatta områden.
  • Umeå kommun ska skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt att forma samhället såväl som sina egna liv.
  • Umeå ska vara klimatneutralt till 2040.